zaterdag 28 juni 2014

Ronald Giphart: De ontdekking van de literatuur


Ronald Giphart: De ontdekking van de literatuur (Nederland, 1997): 175 blz: Uitgeverij de Bijenkorf

In "De ontdekking van de literatuur" beschrijft Ronald Giphart hoe hij en zijn vriend Bert Natter op het Baarnse lyceum allerlei gesprekken over de literatuur voerden en zelf schrijvers wilden worden.

Giphart had ten tijde van dit boekje al een paar romans gepubliceerd en Bert Natter zou later volgen.

In het boek staan ook talloze korte stukjes over schrijvers die volgens Giphart de moeite waard zijn. Hij belijdt daarbij vooral zijn liefde voor Jeroen Brouwers.

Zelf heb ik ook aardig wat Nederlandstalige auteurs gelezen. Wat opvalt is dat onze keus daarbij totaal verschillend is. Van mijn favoriete schrijvers en boeken: J.J. Voskuil, Maarten Biesheuvel, Hotz, Belcampo, Marten Toonder, Hans Warren (geheim dagboek delen 1-21), Carolijn Visser, Lieve Joris, Peter van Straaten en August Willemsen (de val) noemt Giphart alleen de eerste twee. Het boekje leest makkelijk weg, maar is toch niet zo heel erg boeiend.

 
 

8 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Hoi Anna, dank je! Ik denk niet dat mijn besprekingen jouw hoge niveau zullen halen, maar ik zal in ieder geval mijn best doen om makkelijk leesbaar te schrijven. Groetjes, Erik

      Verwijderen
    2. Dat hoge niveau gaat vanzelf komen, Erik. Gun het gewoon wat tijd. Ik ben ooit begonnen met ultrakorte stukjes en op een gegeven moment dijden die bijna vanzelf uit tot iets met wat meer diepgang en kwaliteit. Tegelijkertijd beleefde ik steeds meer plezier aan mijn besprekingen en zo werden ze automatisch beter. Gewoon een groeiproces dat bevorderd wordt door bloggen!

      Verwijderen
  2. Hoi Anna, ik merk dat er een paar minuten zit voordat ik jouw reactie kan lezen op mijn blog nadat ik al een emailtje heb gehad dat die geplaatst is. Ik heb al een vraagje voor je: hoe kan ik de tijdzone instellen op Midden-Europa in plaats van Pacific? Ik hoop natuurlijk dat het hogere niveau gaat komen, maar ik schrijf natuurlijk al wel een tijdje recensies. Maar je hebt gelijk, als je weet dat er mensen zijn die ze lezen, al zijn het er maar een paar, dan doe je extra je best. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De tijdzone instellen is een fluitje van een cent als je weet waar je moet zijn! Ga op het dashboard van je blog naar Instellingen, en dan naar Taal en opmaak en daar zie je onder Opmaak de optie Tijdzone.

      Wat betreft het begrip 'recensies': ik wil niet flauw doen, maar dat begrip heeft sinds de massale entree van boekbloggers van allerlei pluimages wel een erg grote devaluatie ondergaan. Wat de gemiddelde boekblogger een recensie noemt is niet meer dan wat korte, oppervlakkige leesimpressies. Zelf gebruik ik de term recensie alleen voor professionele boekbesprekingen. En in tegenstelling tot de gemiddelde boekblogger zal ik mijn stukjes nooit als zodanig aanduiden en ben ik me er maar al te bewust van dat die nooit dat kwaliteitsniveau zullen halen. Maar dat zal wel weer een minderheidsstandpunt zijn, want de gemiddelde boekblogger haalt haar/zijn neus op voor professionele recensenten...

      Verwijderen
    2. Hoi Anna, het instellen van de tijdzone is gelukt, dank daarvoor. Ik ben het eens met jouw standpunt over recensies. Als ik echte recensies lees, bijvoorbeeld in de boekenbijlage van het NRC, of in de e-mails van de New York Times, dan sta ik er altijd verbaasd over hoeveel men weet te vertellen over het besproken boek en hoeveel er vaak wordt bijgehaald aan kennis die de recensent al heeft door gewoon heel erg veel te hebben gelezen. Toch moet ik zeggen dat ik een recensie vooral lees om te kijken of het boek dat besproken wordt mij de moeite waard lijkt om te worden gelezen. Aangezien er nogal een groot aanbod is kies ik eigenlijk alleen voor boeken waar ik echt hoge verwachtingen van heb, hoewel ik weleens wat reisverhalen of Nederlandstalige boeken tussendoor lees gewoon voor ontspanning. Wat dat betreft ben ik net als jij geen veelvraat maar meer een fijnproever. Overigens, ik heb het al eerder gezegd, er zijn maar weinig bloggers die jou ook maar benaderen in de kwaliteit van hun besprekingen. Groetjes, Erik
      ps: Ik heb van Joke een emailtje gekregen met een aantal zeer handige tips

      Verwijderen
  3. Dit begint er al steeds completer uit te zien, Erik, complimenten. Ik ben het overigens met Anna en jou eens dat ik niet de indruk of de illusie heb dat mijn besprekingen (of die van veel andere bloggers) op hetzelfde niveau zit als de echte recensies. Ik heb het gevoel dat ik me regelmatig heel stuntelig maar weet uit te drukken over een boek, al heb ik wel het idee dat door veel doen en oefening de besprekingen beter worden.

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bettina, dank voor je complimenten. Ik ben heel tevreden dat een digibeet als ik ben al na 2 dagen zo'n mooie pagina heeft. Vooral het werken met pagina's en het invoeren van de index heeft me veel tijd en hoofdbrekens gekost. Gelukkige heeft medeblogger Joke mij een paar mailtjes gestuurd met een aantal handige tips die zeer ter zake waren. Anders was ik nog wel een tijdje bezig geweest. Inhoud voor de blog heb ik voorlopig genoeg, dus ik ben benieuwd hoe lang ik het volhoudt. Groetjes, Erik

      Verwijderen