vrijdag 27 juni 2014

Gabriel Garcia Marquez: Herinnering aan mijn droeve hoeren


Gabriel Garcia Marquez: Herinnering aan mijn droeve hoeren (Colombia, 2004): 108 blz: Vertaald door Mariolein Sabarte Belacortu (2004): Uitgeverij Meulenhoff: Oorspronkelijk uitgever Mondadori

Herinnering Aan Mijn Droeve HoerenEen oude man (wiens naam in het gehele boek niet wordt genoemd) besluit om zichzelf voor zijn 90-ste verjaardag een origineel cadeau te geven. Hij vraagt aan de plaatselijke bordeelhoudster of zij voor hem een jong meisje weet, bij voorkeur nog maagd, zodat hij nog eenmaal een vurige liefdesnacht kan beleven. Aan zijn verzoek wordt voldaan. Bij hun eerste ontmoeting ligt het meisje in diepe slaap. De man laat haar slapen, spreekt haar toe en wordt smoorverliefd op haar. Zo gaat ongeveer een jaar voorbij. Overdag werkt het meisje en s'nachts kijkt de man naar haar en spreekt haar toe. Meer gebeurt er in feite niet in het boek.

Toen ik dit boek voor het eerst las was ik erg onder de indruk van de schrijfkunst van Marquez. Ik vond het na "Liefde in tijden van cholera *****" het beste boek dat ik van hem had gelezen. Bij een tweede keer lezen blijkt het verhaal toch wel erg dunnetjes. Meer een tussendoortje van Marquez, maar wel een goed tussendoortje.



 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten