vrijdag 27 juni 2014

Andrew Roth: The book of 101 books

Andrew Roth: The book of 101 books (Groot Brittannië, 2001): 305 blz: Uitgeverij PPP Editions

Product Details "The book of 101 books" is een boek over boeken, beter gezegd een fotoboek over fotoboeken. Zoals de titel al aangeeft worden er in dit boek in totaal 101 fotoboeken besproken. Van ieder besproken fotoboek staan 2 of 4 blz met daarop een foto van de omslag van het boek, een of meer foto's van bladzijden uit het besproken boek, een inleiding over het boek en wat gegevens over het boek.

In zijn voorwoord schrijft Andrew Roth dat het hem te doen is om boeken die als geheel een kunstwerk vormen. Ik heb eerder de 2 boeken "The photobook a history" van Gerry Badger en Martin Parr gelezen die dit boek als voorbeeld hebben gebruikt. Een aantal fotoboeken wordt in beide boeken besproken.

Van de boeken die besproken worden heb ik alleen "Diary of a century" van Jacques-Henri Lartigue in mijn bezit en verder heb ik slechts 3 andere boeken in mijn handen gehad: "The Americans" van Robert Frank en "Een liefdesgeschiedenis in Saint Germain des Prés" en "Jazz" van Ed van der Elsken. Het boek is mooi uitgevoerd en stimuleert tot het bekijken van een aantal fotoboeken die ik nog niet kende.  

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen