dinsdag 15 juli 2014

Theo Kars: Memoires van een slecht mens


Large Cover ImageTheo Kars is bij mij vooral bekend als de vertaler van de memoires van Giacomo Casanova en "Handorakel of de kunst van de voorzichtigheid" van Balthasar Gracian.

Casanova is een levensgenieter, avonturier en rokkenjager. Theo Kars is blijkens "Memoires van een slecht mens" behept met dezelfde eigenschappen.

Dat hij een slecht mens is, is voor hem een soort geuzentitel. Hij vindt godsdienst flauwekul, heeft lak aan gangbare morele opvattingen en leeft vooral voor zijn eigen genoegen. Zelfs diefstal vindt hij niet erg, tenminste zolang als hij niet betrapt wordt.

"Memoires van een slecht mens" gaat over de eerste 24 jaren uit het leven van Theo Kars. Doel van dit boek is niet zozeer om een overzicht te geven van de gebeurtenissen uit zijn (avontuurlijke) leven, maar vooral om te laten zien hoe hij diegene is geworden die hij op zijn 70-ste levensjaar is.

Er gebeurt vrij veel in die 24 jaren. Talloze vrouwen passeren de revue (meestal kortstondig), hij vertelt over zijn literaire voorkeuren, met name Casanova en Henry de Montherlant, hij vertelt over uitgebreide boekendiefstal (volgens zijn erecode alleen uit grote winkels) en over een frauduleuze zaak waarbij hij de posterijen flink benadeeld.

Dit alles leest een beetje als een schelmenroman, in de trant van de memoires van Casanova of "Ik Jan Cremer". Het boek is vlot geschreven en een van de betere memoires die ik ooit onder handen kreeg. Ik kijk al uit naar deel 2!     

 

4 opmerkingen:

  1. Vorig jaar zag ik bij VPRO Boeken een interview met Theo Kars. Hij kwam op mij over als een egocentrisch en narcistisch persoon. Een levensgenieter, inderdaad, maar dan vooral ten koste van anderen. En ja, hij gaat er nog prat op ook. Toch wil ik dit boek graag lezen. Misschien om mij verder te ergeren aan deze onsympathieke oplichter?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim, ik heb het bewuste interview niet gezien, maar ik kan me wel wat voorstellen bij wat je schrijft. Maar hij kan wel schrijven (en vertalen!), en daar gaat het bij een schrijver toch in de eerste plaats om. Zijn vertaling van de memoires van Giacomo Casanova is werkelijk fantastisch om te lezen en ook zijn eigen werk vind ik onderhoudend. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  2. Hoi, Erik,

    Misschien mag Theo Kars een egocentrische oplichter zijn, zoals Wim uit het interview in VPRO Boeken opmaakte, maar een kleurrijk leven zal hij in ieder geval wel gehad hebben. Ik ga misschien wel e.e.a. over hem lezen.

    Groetjes,

    Ed

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ed, zijn autobiografie is kleurrijk en ook het boekje "Praktisch verstand" mag er wezen. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen