donderdag 28 augustus 2014

Gabriel Garcia Marquez: Honderd jaar eenzaamheid


Honderd jaar eenzaamheid by Gabriel García…Sommige schrijvers en boeken zijn zo beroemd dat je als veellezer eigenlijk niet om ze heen kunt. Te denken valt aan Homerus, Dante, Shakespeare, Goethe of aan "Don Quichot *****", "Oorlog en vrede *****" en "Madame Bovary *****".

Voor de 20e eeuw geldt iets dergelijks voor het boek "Honderd jaar eenzaamheid" van de Colombiaanse schrijver Gabriel Garcia Marquez.

Ik was al eerder in dit boek begonnen en heb het toen nog ruim voor de helft weggelegd. Nu heb ik het met de nodige moeite wel helemaal gelezen.

In wezen is het boek een familiekroniek van de familie Buendia in het fictieve dorp Macondo dat ergens in the middle of nowhere ligt. Vooraan in het boek staat een familieoverzicht. Dat is hard nodig bij het lezen van het boek, want bijna iedereen die er in voorkomt heeft dezelfde naam, Jose Arcadio of Aureliano.

In het boek komen allerlei gebeurtenissen voor die in het echte Colombia ook voor zijn gekomen en daarnaast ook allerlei fictieve die duidelijk aan het brein van de schrijver zijn ontsproten.

Ik vond het boek erg taai om te lezen, met hier en daar een paar hilarische scenes, en beduidend minder dan "Liefde in tijden van cholera *****" en "De geschiedenis van mijn droeve hoeren ***" mijn twee favoriete boeken van Marquez.  

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten