maandag 25 augustus 2014

Lewis Carroll: Alice in Wonderland


De avonturen van Alice in WonderlandHet verhaal van Alice in Wonderland mag mede door de bekende Disneyfilm en de recente film van Tim Burton bekend worden verondersteld.

Het gaat over een meisje, Alice genaamd dat achter een konijn aanloopt, in een hol valt en vervolgens allerlei avonturen beleeft.

Veel karakters uit het boek zoals: de Kollumer poes, de gekke hoedenmaker en de hartenkoningin (eraf met hun hoofd) zijn wereldbekend.

Leuk aan het boek is de nonsens logica. Een mooi voorbeeld hiervan is te vinden op blz 66:

- Alice vraagt aan de Kollumer poes: "Kunt u me misschien vertellen welke kant ik op moet?" "Dat hangt er heel erg van af waar je heen wil" zei de Kat. "Dat kan me niet zoveel schelen-" zei Alice. "Dan doet het er niet toe welke kant je op gaat" zei de Kat." -als ik maar ergens kom," voegde Alice er bij wijze van verklaring aan toe. "O, dat zal wel lukken," zei de Kat, "Als je maar lang genoeg doorloopt."

De tekeningen van John Tenniel zijn de moeite waard en de vertaling van Nicolaas Matsier is de mooiste die ik ken.

De verfilming van het boek door Disney en vooral de recente verfilming van Tim Burton en een oudere Tsjechische poppenanimatie uit 1988 zijn ook erg de moeite waard om naar te kijken.

  

Alice In Wonderland (S.E.) (Blu-ray+Dvd Combopack)Alice In Wonderland

Neco z Alenky (1988) Poster

2 opmerkingen:

  1. ha Erik. ik heb je "recensies" met aandacht gelezen en ze zijn inspirerend en verhelderend. leuk om zo een kijk te krijgen op een paar interessante en de-moeite-waard boeken, waar ik anders ms niet op was gekomen. het is prettig dat je "recensies" (en daarom zet ik dit ook tussen aanhalingstekens) kort en to-the point zijn- want dan lees ik ze ook. In een paar regels krijg ik een indruk van het boek en of t me zal weten te boeien; en er zit geen lange leesronde in, want dan zou ik al afhaken. wat een rijkdom, die wereldliteratuur. thanks voor de moeite; het plezier dat je r aan beleeft is duidelijk aanwezig. Take care en tot de volgende.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Nanne, het is wel mijn bedoeling om de recensies in de toekomst wat langer te maken. Als ik de recensies van anderen lees zijn die meestal toch wat uitgebreider. Aan de andere kant houd ik ook wel van kort, ik vind het wel prettig als ik een recensie in 2 minuten kan lezen. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen