vrijdag 8 augustus 2014

Paul Theroux: Ghost train to the Eastern Star


Large Cover ImagePaul Theroux was een onbekende schrijver die na een paar boeken geschreven te hebben om inspiratie verlegen zat. Hij maakte een grote reis, voornamelijk per trein van 4 maanden dwars door Azië. Onderweg voelde hij zich vaak alleen en miste hij zijn vrouw en kinderen.

Tot zijn eigen verbazing werd "The great railwaybazaar", het verslag in boekvorm van deze reis een groot succes. Ineens was Paul Theroux een beroemd auteur.

Na dit eerste reisverhaal verschenen nog een groot aantal reisverhalen, meestal over het reizen per trein die ik allen met plezier heb gelezen.

In 2006 (33 jaar na zijn eerste reis door Azië) besluit hij de reis van "The great railwaybazaar" over te doen. Hij reist grotendeels door dezelfde landen en vaak zelfs met dezelfde treinen. Onderweg praat hij met mensen die hij tegenkomt, zoekt geen bezienswaardigheden op en schrijft wat over de politieke situatie van de landen waar hij doorheen reist.

Theroux is een goed observator en schrijft erg onderhoudend. Ook ontmoet hij een aantal collega schrijvers: Orhan Pamuk in Turkije, Arthur Clarke in Sri Lanka en Haruki Murikama en Pico Iyer in Japan.

Ik heb veel boeken van Paul Theroux gelezen. Hoewel ik de meeste boeken van hem (vooral zijn reisverhalen) onderhoudend vind denk ik toch dat ik niet snel weer een boek van hem zal lezen. Je kan ook uitgekeken raken op een schrijver.  

  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen