woensdag 17 september 2014

J.M.A. Biesheuvel: Verzameld werk deel 1


Large Cover ImageJacob Maarten Arend Biesheuvel is een uniek persoon binnen de Nederlandse literatuur.

Op zijn 17e is hij van het Gymnasium afgegaan om te gaan varen op de grote vaart als ketelbinkie. Later heeft hij zijn huidige vrouw Eva ontmoet, zijn studie rechten afgesloten en heeft hij verschillende malen in een psychiatrische inrichting (of zoals hij zelf zegt het gekkenhuis) doorgebracht.

Over dit alles schrijft hij (meestal) korte verhalen waarin hij werkelijke gebeurtenissen uit zijn eigen leven vermengt met gebeurtenissen uit zijn fantasie. Biesheuvel heeft erg veel fantasie en hoewel zijn verhalen soms van de hak op de tak springen zijn ze altijd onderhoudend en vaak erg humoristisch.

In dit deel "Verzameld werk deel 1" staan zijn eerste vier bundels bijeen. Het is een tijd geleden dat ik zo genoten heb van het werk van een schrijver en ik aarzel niet om dit deel het meest interessante boek te noemen dat ik ooit van een Nederlandstalig auteur heb gelezen. Warm aanbevolen!  

 

2 opmerkingen:

  1. drie delen toch in totaal? Ben benieuwd naar de rest

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Koen, ik heb alle drie de delen van zijn verzameld werk gelezen. Ik vind het eerste deel het beste en het derde deel het minst goede, maar het hele werk is meer dan de moeite waard. Groetjes, Erik

      Verwijderen