maandag 20 oktober 2014

Hugo Brems: Altijd weer vogels die nesten beginnen


Large Cover ImageHet valt te waarderen dat Hugo Brems het heeft aangedurfd om een geschiedenis van de moderne Nederlandse literatuur te schrijven.

Ik heb slechts de eerste 70 blz gelezen, maar daaruit blijkt al dat enorm veel namen genoemd worden en dat de boeken die genoemd worden slechts in hooguit enkele zinnen worden besproken. Aangezien ik vrij veel romans van na de oorlog heb gelezen wil ik het boek zelf kopen en op mijn gemak doorlezen.

Inmiddels heb ik het boek gelezen, uitgezonderd de gedeelten over poëzie, want daar heb ik niet veel mee.

Hugo Brems streeft volledigheid na, waardoor naast talloze auteurs en vele boektitels ook veel tijdschriften genoemd worden. Dit komt de leesbaarheid niet ten goede, zo wordt ieder vernoemd boek in een hooguit drie zinnen besproken.

Ook is het boek moelijk geschreven. Als ik zelf een soortgelijk boek zou schrijven dan zou ik van pakweg 50 auteurs van elk een belangrijk boek bespreken in zo'n 3 pagina's, waarna ik nog 2 pagina's zou gebruiken om ander werk van die schrijver te bespreken. Zo krijg je een handzaam boekje van 250 blz.

Schrijvers en boeken die ik in ieder geval zou bespreken:

- Belcampo: Al zijn fantasieën
- Maarten Biesheuvel: korte verhalen
- Dick Bruna: Nijntje
- Hugo Claus: Het verdriet van België
- Thijs Goldschmidt: Darwins hofvijver
- Hella Haasse: Oeroeg:
- A.F.Th van der Heijden: De tandeloze tijd
- Willem Frederik Hermans: De donkere kamer van Damocles
- F.B. Hotz: korte verhalen
- Lieve Joris: De dans van de luipaard
- Harry Mulisch: De ontdekking van de hemel
- Cees Nooteboom: De omweg naar Santiago
- Gerard Reve: De avonden
- Annie M.G. Schmidt: Pluk van de Petteflet
- Marten Toonder
- Carolijn Visser: Tibetaanse perziken
- Frida Vogels: De harde kern
- J.J. Voskuil: Bij nader inzien
- Hans Warren: Geheim dagboek  
- August Willemsen: De val

  

Nawoord: Ik ben op dit moment druk aan het lezen in Michael  Schmidt's "The novel". Uit dat boek blijkt dat een literatuurgeschiedenis ook op een boeiende manier geschreven kan worden. Een wereld van verschil met Hugo Brems.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen