vrijdag 3 oktober 2014

Ibn Battoeta: De reis


De reisIbn Battoeta (1304-1368) wordt beschouwd als een van de grootste reizigers aller tijden.

Hij vertrok in 1325 uit Marokko om een pelgrimstocht naar Mekka te maken en bleef ruim 25 jaar weg en bezocht daarbij het grootste deel van de toenmalige Islamitische wereld, India, China, Spanje en Zwart-Afrika. Na thuiskomst heeft hij een verslag van zijn reis gedicteerd aan de schrijver Ibn Djoezajj.

Richard van Leeuwen heeft een keuze gemaakt uit het omvangrijk geschrift, deze uit het Arabisch vertaald en van uitgebreide aantekeningen voorzien.

De vertaling is goed maar de uitgekozen teksten zijn een tikkeltje saai. Er worden te veel namen genoemd en er is niet sprake van een samenhangend verhaal.

In het Engels is er een complete uitgave van de reizen van Ibn Battoeta verschenen verzorgd door H. Gibb. Hiervan heb ik het eerste deel (van vier) gelezen maar ook daar was ik niet van onder de indruk. 

 

3 opmerkingen:

  1. Dat is grappig: ik heb al jaren het bekroonde Travels with a Tangerine: A Journey in the Footsteps of Ibn Battutah van Tim MacKintosh-Smith in mijn kast staan. Het lijkt me leuker dan de oorspronkelijke teksten. De meeste Middeleeuwse schrijvers waren nu eenmaal helemaal niet uit op een samenhangend verhaal, dus die zijn voor de moderne lezer zelden interessant.
    Travels with a Tangerine staat toevallig op mijn leeslijstje voor volgend jaar, wat geen keiharde garantie is dat het ook aan bod kom, maar er is een goede kans dat je in 2015 kunt lezen wat ik er van vind!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anna, het boek van Tim MacKintosh-Smith heb ik ook in mijn kast staan en gelezen (zelfs in het Engels). Ik heb het destijds gewaardeerd met 5 sterren, dus zal ik er behoorlijk van onder de indruk geweest zijn. Ik kan mij er niet veel meer van herinneren, maar het is dus zeker een aanrader! Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen