zondag 12 oktober 2014

Kader Abdolah: De boodschapper


Small Cover ImageUitgeverij de Geus heeft twee boeken van Kader Abdolah in een cassette uitgegeven: "De Koran" een vertaling en "De boodschapper", een vertelling.

In "De Koran" werkt het simpele taalgebruik van Abdolah tegen hem. Het lijkt alsof je een veredeld kleuterboek leest.

In "De boodschapper" werkt dat juist goed. Het boek is een vertelling van het leven van Mohammed zoals opgetekend door zijn kroniekschrijver.

Het verhaal leest prettig en Mohammed komt er in naar voren als veeleer een sluw politicus dan als religieus hervormer. De soera's die tot hem kwamen waren vooral gedicteerd door de politieke situatie van het moment.

De inhoud van "De boodschapper" is ongeveer vergelijkbaar met die van de biografie van Karen Armstrong, alleen is het veel beter geschreven.

Ik vind "De boodschapper" het beste boek dat ik tot dusver van Abdolah heb gelezen. Warm aanbevolen voor wie iets over het leven van Mohammed wil weten.              

 

9 opmerkingen:

  1. Ik ben heel benieuwd in welk opzicht het boek van Abdolah (met zijn 'simpele taalgebruik') nu precies beter geschreven is dan dat van Karen Armstrong, waar ik 2 boeken van heb gelezen, waarvan ik een lezing heb bijgewoond en wie ik hoog aansla. Ik heb nog nooit iets van Abdolah gelezen, maar zijn Het huis van de moskee staat op mijn lijst voor 2015, dus ik ben zeer nieuwsgierig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anna, ik denk dat het te maken heeft met een persoonlijke voorkeur. Ik heb van Karen Armstrong "Een geschiedenis van God" gedeeltelijk gelezen, waar ik niet weg van was en haar biografie van Mohammed, die ik wel interessant vond, maar een tikkeltje saai. Kader Abdolah heeft een biografie geschreven die leest als een roman. Ik weet niet of de versie van Armstrong of die van Kader Abdolah een betere benadering van de werkelijkheid geeft, maar uiteindelijk komt het erop neer dat ik de versie van Kader Abdollah prettiger vind lezen.
    Ik heb van Kader Abdolah wel meer gelezen en vind hem een van de meest interessante immigrantenschrijvers in de Nederlandse literatuur. Behalve zijn boek over Mohammed vind ik ook "Spijkerschrift" en "Het huis van de moskee" erg goed. Misschien een factor die ook meespeelt is dat ik de boeken van Karen Armstrong in vertaling heb gelezen en dat die vertaling stilistisch mogelijk minder is dan het origineel, maar dat kan ik niet beoordelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha, daarmee wordt het een stuk helderder. We hebben duidelijk heel verschillende ideeën bij de term 'veel beter geschreven'. Ik denk dan aan dingen als 'stilistisch van hogere kwaliteit, grondiger onderbouwd, knapper opgebouwd'. Voor jou is het 'toegankelijk en vlot geschreven'. Het komt in ieder geval op mijn verlanglijstje, mede dankzij de aanbeveling van Barbara!

      Verwijderen
    2. Hoi Anna, ik denk dat we wel degelijk ongeveer dezelfde ideeën hebben bij de term "Beter geschreven", alleen vind ik het ook belangrijk dat een tekst prettig leest. Op de 3 punten die jij noemt weet ik niet of Armstrong of Abdolah de betere schrijver is, maar dat het boek van Abdolah prettiger leest is voor mij in ieder geval duidelijk. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  3. Kader Abdolah vergelijken met Karen Armstrong... ik denk dat dat bijna niet kan. Hun benadering is totaal anders: literair tegenover wetenschappelijk. De overeenkomst is dat ik hun boeken zeer waardeer. 'Een geschiedenis van God' heb ik helemaal gelezen en dat zegt wel iets over hoe interessant het is, want het is een dikke pil en niet makkelijk. Kader Abdolah schrijft heel toegankelijk en ik vind 'De boodschapper' eigenlijk een mustread voor elke niet-moslim als introductie op de islam.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Barbara, wat mij betreft kun je ieder willekeurig boek met ieder willekeurig ander boek vergelijken. Een literaire benadering zoals die van Kader Abdolah kan in sommige gevallen de waarheid beter benaderen dan een wetenschappelijke aanpak zoals die van Karen Armstrong. Wat je schrijft over "De boodschapper", dat het een mustread is voor elke niet-moslim als introductie op de islam vind ik zeer mooi gezegd en daar ben ik het ook volkomen mee eens. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een geschiedenis van God heb ik ook gelezen en dat vond ik een prima boek. Ik wist niet dat zij een biografie over Mohammed had geschreven, daar ben ik zeker in geïnteresseerd, dus dat ga ik eens opzoeken. Ik heb wel ingetekend op de gratis Mohammed-biografie (wachtlijstje inmiddels) maar ik denk zo maar dat die wat rooskleurig zou kunnen zijn. Link hier http://wijblijvenhier.nl/nieuws/gratis-biografie-van-de-profeet-mohammed-s/. Overigens heb ik stevige kritieken op Armstrong's laatste boek "In naam van God" gelezen, ik zoek mij suf maar kan het even niet meer terugvinden, jammer. De materie vind ik nl. zeer boeiend, dus wellicht gaat hij gewoon op de lijst (voor later als ik weer mag kopen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Koen, die gratis biografie van Mohammed zal de toets der westerse wetenschap wel niet kunnen doorstaan. Toch ben ook ik wel benieuwd wat de Islamieten zelf schrijven over Mohammed. In iedr geval kan dat boek naast de biografieën van Armstrong en Abdolah worden gelegd. Groet, Erik

      Verwijderen
  6. Zeker, dat is het plan ook, ik slik niks voor zoete koek, qua vergelijking lijkt het me idd interessant.

    BeantwoordenVerwijderen