dinsdag 14 oktober 2014

Michael Schmidt: The novel


Product DetailsHet is een beetje raar om een bespreking van een boek te plaatsen voordat ik het in zijn geheel gelezen heb. Dit is echter een enorme pil en hoewel ik slechts de eerste 8 hoofdstukken en 127 blz heb gelezen ben ik razend enthousiast.

Na een lovende recensie in de New York Times en nadat ik het boek in de winkel had ingezien en zag dat er veel mij bekende schrijvers worden besproken besloot ik om het boek te kopen.

Michael Schmidt heeft een geschiedenis van de Engelstalige roman geschreven. Hij doet dit niet als academicus maar als collegaschrijver die duidelijke meningen heeft over de romans en schrijvers die hij bespreekt en daar ook eerlijk over is.

Zoals gezegd heb ik de eerste 8 hoofdstukken gelezen waarin schrijvers als: John Mandeville (the travels of ...), Thomas Malory (le morte d'Arthur), Philip Sidney, John Bunyan (the pilgrim's progress), Aphra Behn, Daniel Defoe (Robinson Crusoë en Moll Flanders), Jonathan Swift (Gulliver's travels), Samuel Johnson (Rasselas) en Samuel Richardson (Pamela en Clarissa) worden besproken.

Gelukkig behandelt Schmidt een relatief klein aantal schrijvers, maar die bespreekt hij dan wel uitgebreid. Meestal geeft hij een levensschets van ongeveer een bladzijde en een korte bespreking van de belangrijkste werken. Daarna kijkt hij vooruit in de tijd en schrijft hij wat latere romanschrijvers over de betreffende romans hebben geschreven.

Schmidt schrijft zeer onderhoudend, maar zijn Engels is wel pittig. Mijn Engels is heel behoorlijk, maar als dat niet zo zou zijn was het geen doen om dit boek te lezen. Ook helpt het wel als je al redelijk wat over de geschiedenis van de Engelse literatuur hebt gelezen en natuurlijk als je een aantal van de besproken schrijvers hebt gelezen.

Ik vermoed dat het boek voor de meeste mensen te hoog gegrepen is, maar voor mensen die het aankunnen om langere tijd geconcentreerd een boek in behoorlijk pittig Engels te lezen is dit een absolute aanrader. Ik moet dus nog een kleine 1000 blz. Met een tempo van 30 blz per dag hoop ik het over ruim een maand uit te hebben.

 

2 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk dat je een boek kunt hebben waar je na een klein deel van gelezen te hebben, als zo enthousiast over kunt zijn. Mooi om die ervaring te lezen!

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Bettina, en dat vooral over zo iets droogs als een literatuurgeschiedenis. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen