vrijdag 10 oktober 2014

Wim Kayzer: Een schitterend ongeluk

Large Cover ImageWim Kayzer, heeft 6 eminente wetenschappers (Oliver Sacks, Rupert Sheldrake, Daniel Dennet, Stephen Toulmin, Freeman Dyson en Stephen Jay Gould) uitgenodigd om hun te interviewen en te vragen naar de plaats van de mens in het universum en hoe dat zo gekomen is.

5 van de wetenschappers staan hoog aangeschreven in hun vakgebied, eentje (Rupert Sheldrake) heeft de nogal wazige theorie van de morfogenetische resonantie bedacht, waarvan de laatste 20 jaar zoals al verwacht door de overige gasten niets meer is vernomen. Nadat ieder afzonderlijk geïnterviewd is volgt een ronde tafeldiscussie met alle 6 de wetenschappers.

Het is fascinerend om de 6 te zien en te horen wat ze te vertellen hebben. Ik denk dat ze in de boeken die ze zelf geschreven hebben beter tot hun recht komen, maar het leuke van de dvd's is ook om te zien hoe ze er uit zien, hoe ze praten en wat voor gebaren ze maken tijdens het gesprek en wat voor kleren ze aan hebben.

Na de eerste 3 afleveringen (Oliver Sacks, Rupert Sheldrake, Daniel Dennett) heb ik het betreffende hoofdstuk in het boek nagelezen. Omdat ik merkte dat het boek niets wezenlijk meer bood dan de dvd's heb ik dat bij de 3 laatste gesprekken en het slotgesprek nagelaten.

De dvd's vond ik leuker dan het boek om de hierboven al genoemde redenen. Ik ben niet overtuigd van de meerwaarde van de televisieserie, maar toch vond ik het een interessante serie. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen