woensdag 19 november 2014

Die andere Heimat

Die Andere Heimat: Edgar Reitz (Duitsland, 2013): 225 minuten

Product DetailsEen paar jaar terug heb ik alledrie de delen van de fantastische Duitse televisieserie Heimat  (55 uur!) gezien.

Heimat speelt zich af in het fictieve dorpje Schabbach in de Hunsruck waarin de familie Simon met hun 3 zoons gevolgd wordt vanaf ongeveer 1920 tot 2000.

Deze televisieserie vond ik verweg de meest indrukwekkende die ik ooit gezien heb (toegegeven ik heb niet zo veel televisieseries gezien, ik kijk vaker naar losse films).

Tot mijn blijde verrassing kwam in 2013 Die andere Heimat uit, die te beschouwen is als een soort proloog op Heimat, maar ook heel goed zelfstandig bekeken kan worden.
In "Die andere Heimat" maken we kennis met de voorouders van de familie Simon met hun twee zoons Gustav en Jacob. Gustav is de harde werker die zijn vader helpt als smid en Jacob is de dromer die met zijn neus tussen de boeken zit en droomt van verre landen.

Het is de 19e eeuw, er zijn al een aantal jaren slechte oogsten geweest, er heerst honger en veel mensen uit de Hunsruck willen emigreren naar het verre Brazilïë, waar het altijd zomer is.

"Die andere Heimat" is prachtig gefilmd in zwartwit, met hier en daar een klein kleuraccent. Edgar Reitz toont met deze film opnieuw zijn absolute meesterschap over zijn medium. Pluspunt van de film is ook dat hij verteld wordt in plaatselijk dialect, wat de authenticiteit verhoogt.

Ik heb de film inmiddels voor de 2e keer gezien en kan hem niet warm genoeg aanbevelen. Niet voor mensen die vooral van actie houden, maar voor liefhebbers van realistisch drama dat in een aangenaam rustig tempo wordt verteld.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen