donderdag 13 november 2014

Hans Warren & Ria Zifkamp: Van huis tot huis


Van Huis tot HuisEr zijn verschillende soorten briefwisselingen gepubliceerd. Te denken valt aan die tussen 2 schrijvers, zoals bijvoorbeeld die tussen Flaubert en George Sand, tussen een schrijver en een koning zoals die tussen Voltaire en Frederik de Grote en die tussen een schrijfster en een antiquariaat: Helene Hanffs "84 Charing Cross Road *****".

Nieuw is voor mij een briefwisseling tussen een schrijver en zijn fan. Ik ben zelf erg te spreken over "Het geheim dagboek ****" van Hans Warren, dus kan ik me voorstellen dat er hier meer fans van zijn. 

Ria Zifkamp is een bijzondere fan, omdat ze Hans Warren een brief schreef en daar antwoord op kreeg, wat uitliep op een correspondentie gedurende iets meer dan tien jaar. 

Zoals te verwachten valt van een briefwisseling tussen schrijver en fan, zijn de brieven van de fan uitgebreider, persoonlijker en proberen ze om aan de schrijver een antwoord te ontlokken. Hans Warren geeft steeds korte antwoorden, vooral over zijn werk en wanneer hij op televisie of radio is. 

Ik vind het een erg leuke briefwisseling en er staan tal van tips in over te lezen boeken of te luisteren muziek.   

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten