zondag 23 november 2014

Mijn favoriete boeken: Geschiedenis

Ik heb aanzienlijk meer gelezen, maar dit zijn toch wel de boeken die mijn kennis van en kijk op de geschiedenis hebben bepaald. Evenals mijn idee hoe geschiedenis volgens mij geschreven dient te worden. Het boek van Herodotus is voor mij het mooiste boek uit de Griekse en Romeinse oudheid en nog steeds een van de meest onderhoudende geschiedenisboeken ooit. Zijn motto was: "Ik weet niet of het waar is, maar het is een mooi verhaal, dus vertel ik het toch maar.". Peter Watson gaat over hoe de mens zijn denkvermogen gebruikt voor technologische ontwikkelingen. J.M. Roberts lees ik voor de politieke geschiedenis: opkomst en ondergang van wereldrijken, veldslagen en politieke leiders. Robert Fisk is een bevlogen journalist die geschiedschrijving combineert met een persoonlijk verslag. En Jared Diamond veranderde mijn kijk op de prehistorie.

Large Cover Image 
!Herodotus: Verslag van mijn onderzoek (Griekenland, 430 voor Christus): 782 blz: Vertaald door Hein van Dolen (1995): Uitgeverij Sun






 
Peter Watson: Ideeën (Groot Brittannië, 2005): 878 blz: Vertaald door: Rob de Ridder, Joost Zwart, Michel Janssens, Hans van Cuijlenborg, Gerard Grasman en Amy Bais (2005): Uitgeverij het Spectrum: Oorspronkelijk Uitgever: Weidenfeld & Nicholson







Product Details  
J.M. Roberts: The illustrated history of the world: 10 delen (Verenigde Staten, 1998-2000): 192 blz per deel: Uitgeverij Oxford University Press






Small Cover Image 
Robert Fisk: De grote beschavingsoorlog (Groot Brittannië, 2005): 1370 blz: Vertaald door Philia de Boer, Roland Fagel, Bep Fontijn, Aad van Uyen en Hans van Cuylenborg (2005): Uitgeverij Anthos: Oorspronkelijk uitgever Fourth Estate




Product Details  

Jared Diamond: Guns, Germs and Steel: The Fates of Human Societies (Verenigde Staten, 1997): 425 blz: Uitgeverij Chatto & Windus

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen