maandag 8 december 2014

Herbert Lindenberg: Mit dem fahrrad in die Turkei


Produkt-Information Het gebeurt niet vaak dat ik een Duitstalig boek lees. Eigenlijk lees ik alleen af en toe een reisverhaal in het Duits, hetgeen meestal goed gaat omdat dit soort boeken nu eenmaal vaak eenvoudig is opgeschreven. 

Omdat ik zelf in het verleden nogal veel met de fiets op vakantie ben geweest en ik het leuk vind om over de avonturen van andere fietsers te lezen verzamel ik fietsverhalen. Aangezien ik in 1988 van Zeist naar Istanbul gefietst ben spreekt deze titel mij zeer aan.

Herbert Lindenberg beschrijft een tocht die hij in zomer en najaar 1988 gemaakt heeft, tot Boedapest met 2 vrienden en daarna in zijn eentje.

Zijn reisverhaal leest als een verslag van een doorsneetoerist waarbij zijn avonturen in Turkije het best uit de verf komen. Leuk voor mensen die van reisverhalen houden en die een beetje Duits kunnen lezen.

 

4 opmerkingen:

  1. Hier wilde ik nog op reageren, maar toen had mijn computer kuren. Ik heb net Gerard Monnink's boek "Met fiets en tent naar de Oriënt" uit. Ik dacht dat jij dat ook had besproken maar zie het zo snel niet, dus ik denk dat ik in de war was met dit boek. Mooi dat jij ook zo'n tocht hebt gemaakt zeg. Monnink was voor mij een inspiratie om ook een reis per fiets te maken. Idee was om van Bali naar Nederland te fietsen. Helaas niet gelukt, we zijn gestrand in Teheran, maar toch zo'n 18.000 km gepeddeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Koen, dat moet een fantastische fietstocht zijn geweest van Bali naar Teheran. Als jongen van 15 droomde ik er van om ooit een fietstocht rond de wereld te maken. Op mijn 21e ben ik van Zeist naar Istanbul gefietst, ook een indrukwekkende tocht. Helaas ben ik op mijn 23e ziek geworden en daarna heb ik nooit meer een echt hele grote fietstocht gemaakt. Met mijn huidige overgewicht zal het er ook wel niet meer van komen.
    Ik verzamel verhalen van mensen die een grote fietstocht hebben gemaakt. De twee mooiste fietsverhalen die ik ken zijn die van Heinz Helfgen en van Barbara Savage, allebei besproken op mijn blog. Mooiste Nederlandse fietsverhalen vind ik die van Gerard Monnink en Frank van Rijn. Groet, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Frank van Rijn ken ik natuurlijk, heb hem wel eens gesproken en het nodige van hem gelezen. Die van Monnink is echt een oer-fietsboek, geweldig leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Frank van Rijn is ook een zeer onderhoudend verteller. Hij heeft bij mij thuis (ik woonde toen nog in een studentenflat met een grote woonkamer) ooit een lezing gegeven over een fietstocht door de Verenigde Staten. Hij was tijdens zijn reis zo onverstandig om hartje zomer door de Death Valley te fietsen en hij vertelde tijdens die lezing hoe hem dat bijna fataal was geworden. Frank van Rijn is ook een erg vriendelijke man. Ik hoop nog wel eens een keer een lezing van hem bij te wonen.

      Verwijderen