zondag 28 december 2014

Jaaroverzicht 2014: de mooiste boeken in 2014 gelezen

Ik heb in 2014 niet zo heel veel gelezen, zo'n 50 boeken. Gelukkig zaten daar wel heel wat toppers tussen.

Ik heb een aantal prachtige fotoboeken en kunstboeken gekocht, maar ik ben er nog niet toegekomen om die aandachtig te bekijken en te bespreken. Volgend jaar ongetwijfeld wel een aantal boeken in deze categorieën.

Ik begin met de boeken die ik dit jaar voor het eerst las.
Het meest indrukwekkende nieuwe boek vind ik "The novel" van Michael Schmidt, een 1100 blz tellende pil over de geschiedenis van de Engelstalige roman.
Ook erg indrukwekkend is "De rest is lawaai" van Alex Ross over de geschiedenis van de klassieke muziek in de 20e eeuw.
Meest indrukwekkende fictie vind ik "Vader" van de Noor Karl Ove Knausgard, gevolgd door
"Verboden liefde" van Hayid Ziya Usakligil, een wat sentimentele roman over een overspelige liefde die werkelijk prachtig is vertaald.
Ook heb ik genoten van "Spelen met stof" een deeltje uit de serie Privé-domein van Henry de Montherlant met veel aforismen.
Als laatste "Narrative of the life of Frederick Douglass", het levensverhaal van een slaaf uit 1845.

Ik heb een aantal van mijn persoonlijke favorieten herlezen.
Allereerst "Oorlog en vrede" van Leo Tolstoi waar ik vorig jaar al in was begonnen, over de Russische adel en de oorlog tegen Napoleon. 
"Fortunata en Jacintha" van Benito Perez Galdoz, een zeer lange roman over een Spaanse man van goede afkomst die heen en weer geslingerd wordt tussen twee vrouwen.
"De hobbit" en "In de ban van de ring" van J.R. Tolkien
"De reizen van Gulliver" van Jonathan Swift, een ideeënroman waarvan vooral het bezoek van Gulliver aan de Lilliputters bekend is.
"Stille sneeuwval" van Junichiro Tanizaki, een Japanse familiekroniek over het leven van 4 zussen.
Als graphic novel heb ik het aangrijpende "Maus" van Art Spiegelman herlezen, waarin Auschwitz wordt beschreven als een stripverhaal waarbij de Joden muizen zijn en de Nazi's katten..
In de serie Privé-domein heb ik nog het autobiografische "De val" van August Willemsen herlezen, over zijn alcoholmisbruik.
Als non-fictie het zeer indrukwekkende "Ideeën" en "Grondleggers van de moderne wereld" van Peter Watson,een geschiedenis van ideeën die de mensheid vooruit hebben geholpen, vooral op het gebied van de technologie.
"Een bescheiden voorstel" van Jonathan Swift, een pamflet van slechts 11 blz over hoe de hongersnood in Ierland te helpen verlichten door het vetmesten van babies.
Ook heb ik nog een fantastisch reisverhaal herlezen in het Duits "Ich radle um die Welt" van Heinz Helfgen.

Ik ben natuurlijk ook zeer benieuwd wat de lezers van mijn blog de beste boeken van het afgelopen jaar vonden. Er valt in ieder geval nog genoeg te lezen!

8 opmerkingen:

  1. 50 is toch een prima aantal, vooral gezien het aantal dikke pillen dat jij erdoorheen jaagt :) En jij bent dus ook gevallen voor Knausgard, misschien moet ik me er dan toch eens aan wagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Barbara, 50 boeken is inderdaad genoeg, hoewel niet zo veel als andere jaren. Ik vond "Vader" van Knausgard erg boeiend, maar ben daarna bij "Liefde" na zo'n 100 blz gestopt. Ik weet nog niet of ik de rest van "Mijn strijd" nog ga lezen en zo ja wanneer. Het is ook wel een flinke kluif.

      Verwijderen
  2. Ik ben benieuwd naar je besprekingen van je kunst en fotoboeken volgend jaar. Leuk om ook jouw lijst te zien, ik vind het altijd erg leuk om te kijken wat er bij mensen op staat.

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bettina, mijn liefde voor kunst- en vooral fotoboeken is dit jaar niet geheel tot zijn recht gekomen. Ik heb nog zo'n 30-40 besprekingen van fotoboeken die ik begin volgend jaar ga plaatsen. Het leuke van overzichtslijstjes is dat er bij iedereen totaal verschillende boeken op staan, de overlap tussen jouw lijstje en die van mij, Anna, Joke of Koen is maar gering. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  3. Ha Erik, ik sluit me aan bij Lalagè/Barbara, je hebt toch een fiks aantal dikke pillen gelezen, die eigenlijk wel voor 2 tellen. Er is zo'n uitgesleten 'gezegde' dat het niet om de kwantiteit gaat maar om de kwaliteit, maar gezien het grote aantal parels dat nog naar ons ligt te lonken gaat het toch óók om de kwantiteit, want je wilt toch zoveel mogelijk van die prachtboeken tot je nemen.
    Maus heb ik inmiddels zelf aangeschaft, ik had die een tijdje geleden uit de biep gehaald maar het is een boek want je niet even snel leest. Binnenkort ga ik eraan beginnen. Ik vind het genre 'de literaire graphic novel' mijn grootste ontdekking van het afgelopen jaar.
    Mijn lijstje beste boeken verschijnt op de allerlaatste dag van het jaar.....
    Groetjes
    Het boek van Hayid Ziya Usakligil is op mijn lijstje terecht gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joke, van "de literaire graphic novel" geniet ik vaak ook enorm. Het is ook knap als iemand zowel mooi kan tekenen als goed kan schrijven. "Maus" zul je ook wel weten te waarderen, een zeer serieus onderwerp dat toch met de nodige humor wordt beschreven. Ik ben ook benieuwd wat je van het boek van Hayid Ziya Usakligil vindt, ik heb zeer genoten van de mooie vertaling.
      Groetjes, Erik

      Verwijderen
  4. Stille sneeuwval is ook één van mijn favoriete romans. Ik las het al een aantal jaren geleden, maar ga het net als jij zeker nog een keer herlezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anna, het was voor mij een prachtig boek om het jaar mee af te sluiten. De vertaling van Jacques Westerhoven is ook erg mooi. Groetjes, Erik

      Verwijderen