zondag 18 januari 2015

Barbara Stok: Lang zal ze leven


Small Cover ImageBarbara Stok is een Groningse striptekenares die strips maakt over haar eigen leven. "Lang zal ze leven" gaat over de periode van net na haar 20-ste levensjaar tot vlak voor haar 40-ste. Het is een bloemlezing uit eerdere bundels die ze maakte.

Barbara heeft het over alledaagse dingen: een jongen waar ze verliefd op wordt, de dingen waar ze blij van wordt, de dingen waar ze chagrijnig van wordt, een zeiltochtje over het IJsselmeer, over een baantje als journaliste, over Joekes, de hond van haar vriendje, de hoe-hak-ik-een-knoop-door-tip, over een lezing van Martha Nussbaum, over meditatie, over het niet kunnen krijgen van kinderen.

Zowel tekeningen, de schrijfstijl als het levensverhaal van Barbara Stok zijn niet heel bijzonder, maar de combinatie van deze drie elementen levert een hartverwarmende verfrissende strip op. Warm aanbevolen voor wie van strips houdt.

 

Omdat ik zo enthousiast was over "Lang zal ze leven" heb ik inmiddels alle leverbare titels van Barbara Stok uit de bibliotheek geleend en gelezen.
"Vincent" is een ingekleurde strip over het laatste jaar van het leven van Vincent van Gogh waarin hij naar Zuid-Frankrijk afreist om daar een kunstenaarskolonie te stichten. Ook onderhoudend, maar niet zo verrassend als de strip over haar eigen leven.

"Nu we hier toch zijn", "Op tour door Spanje en andere verhalen" en "Was iedereen maar zoals ik" zijn alledrie ook aardig, maar toch net iets minder dan haar latere verzamelbundel. 

3 opmerkingen:

  1. Je bent wel meteen met haar hoogtepunt tot nu toe begonnen! ;-)
    Vincent vind ik eigenlijk niet helemaal te vergelijken omdat het onderwerp zo heel anders is. Jij vind de tekeningen niet zo bijzonder maar is het niet juist de eenvoud die het zo ontzettend sterk maakt. De kleine details die je het gevoel geeft naar levende wezens te kijken en mee te voelen?
    Ja, ik ben fan. :-) En natuurlijk kunnen smaken verschillen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Niek, ik ben ook fan van haar werk. Ik ben het helemaal met je eens dat de eenvoud van de tekeningen juist zo sterk is. Toch vind ik dat het vooral de combinatie van de drie elementen is die haar werk zo bijzonder maakt, en in dat opzicht vind ik dat "Vincent" net dat beetje extra mist, hoewel het wel gewoon een mooi stripverhaal is. Groet, Erik
    ps: Na je eerste opmerking heb ik op jouw website gekeken. Die ziet er ook ergt mooi uit. Gaat achter Niek een man of een vrouw schuil, dat is aan de naam of de foto niet goed te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig dat jij dat vraagt want de meeste mensen gaan er vanzelf van uit dat het een man is. Maar ik ben een vrouw wat je vast niet verbaasd anders had je de vraag niet gesteld.

    BeantwoordenVerwijderen