maandag 19 januari 2015

Boeken die ik niet uitgelezen heb

Als veellezer probeer ik de boeken die ik lees zorgvuldig te kiezen, zodat ik zoveel mogelijk van de boeken waaraan ik begin uitlees. Er zijn echter een aantal boeken (vaak klassiekers) die me niet genoeg konden boeien om ze uit te lezen. Hier volgt een korte lijst van de belangrijkste boeken waarin ik begonnen ben, maar na een tijdje ben gestopt:

- Boccaccio: De Decamerone: het boek is erg mooi vertaald en mooi geschreven, maar na 2 dagen van de 10 beschreven dagen en 20 verhalen die allen min of meer op elkaar lijken had ik er genoeg van. Zeker geen slecht boek, maar te veel van het goede.

- Ludovico Ariosto: Orlanda Furioso: dit boek is vertaald in dichtvorm en dat ging me snel de keel uithangen. Voor de liefhebber van poëzie ongetwijfeld zeer de moeite waard.

- Frederico Roberto: De onderkoningen: begint erg mooi, maar zakt na een tijdje in, na 200 blz gestopt.

- Roberto Bolano: De woeste zoekers: niet naar mijn smaak

- Thomas Mann: De toverberg: hierin ben ik ongeveer tot blz 300 gekomen, toen werden de vele gesprekken tussen de hoofdpersonen me te veel.

- Robert Musil: De man zonder eigenschappen: veel geprezen boek waarin ik na zo'n 100 blz de moed opgaf.

- Albert Vigoleis Thelen: Het eiland van het tweede gezicht: gestopt na zo'n 150 blz.

- Goethe: Faust

- Roger Martin du Gard: De Thibaults: roman die vorig jaar is verschenen en die door Maarten 't Hart de hemel in geprezen wordt. Na slechts 50 blz hield ik het voor gezien.

- George Eliot: Middlemarch: hier lag het voor een groot deel aan de vertaling dat ik na het eerste deel (136 blz) gestopt ben. Misschien probeer ik het nog eens in het origineel.

- Anthony Powell: Een dans op de muziek van de tijd: In het eerste deel (van 12) gestopt na zo'n 60 blz. Wordt de Engelse Proust genoemd.

- Louis Paul Boon: De Kapellekensbaan: hier ben ik al halverwege de eerste blz gestopt, verschrikkelijk.

- Will Durant: The story of civilization: een 11-delige en 9000 blz tellend overzicht van de wereldgeschiedenis. Gestopt met lezen aan het begin van deel 4. Zeer de moeite waard, maar ja 9000 blz, dat is een half jaar in een flink tempo doorlezen.

- Fernand Braudel: Beschaving, economie en kapitalisme van de 15e tot 18e eeuw: alleen het eerste deel van de 3 delen gelezen.

Dit is maar een kort overzicht van de belangrijkste titels waar ik niet doorheen gekomen ben. Voor een vrijwel volledige lijst zie mijn pagina op librarything.com.

2 opmerkingen:

  1. Dit vind ik echt een leuk lijstje. Ik kan er slecht tegen om een boek weg te leggen, voelt een beetje als opgeven. Er zijn maar weinig boeken die ik heb weggelegd en de Decamerone is er één van. Was uit de bieb en ik heb hem toch gekocht omdat ik het niet kon hebben, dus ik ga hem lezen en hij gaat uitgelezen worden. De Toverberg staat op mijn lijst en die gaat uit. Het boek van A.V. Thelen vond ik prachtig, uitgelezen dus. Faust vond ik helemaal geweldig (ik ben echt een Goethe-fan), dus uit. De Thibaults staan op de wishlist (schuld van Maarten 't Hart), die komt er en gaat uitgelezen worden. Middlemarch staat ook op de lijst (schuld van Anna), dus die komt er ook ooit en gaat uitgelezen worden. De Kapellenkensbaan staat in de kast en gaat uitgelezen worden. Hey, ik heb de kruidvatbox met vijf vuistdikke pillen over filosofie achter elkaar uitgelezen, hoewel het me maar middelmatig boeide. Ik heb alle toneelstukken van Shakespeare in één ruk achter elkaar gelezen (boeide wel), net als het totale oeuvre van Gerard van het Reve (boeide wisselend). Ik heb een zeker talent op dat gebied, dus als ik wat terzijde leg moet het echt bagger wezen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Koen, ik ben er in de loop van de jaren achter gekomen dat als een boek me de eerste 50 bladzijden niet boeit, ik de rest van het boek zeer waarschijnlijk ook niet boeiend vind. Zeker bij een echt dikke pil zoals veel van de boeken op mijn lijstje denk ik dan, dat ik in plaats van het boek dat ik wegleg weer wat anders moois kan lezen. Ik lees tenslotte voor mijn plezier, het moet geen werk worden. Het lijkt er overigens op dat ik niet dezelfde smaak heb als Maarten 't Hart, veel boeken die hij aanraadt kunnen mij maar matig boeien. Groet, Erik

      Verwijderen