zondag 11 januari 2015

Frank McCourt: De as van mijn moeder


Small Cover ImageFrank McCourt is de oudste zoon van een arm Iers gezin in het New York van de jaren 30. Als hij nog jong is verhuist hij met zijn ouders en zijn broers Malachy, Eugene en Oliver en zijn zus Margaret naar Limerick in Ierland, de geboorteplaats van zijn moeder.

Frank beschrijft het leven van een arm gezin in Ierland, met een vader die nooit werk heeft en vaak dronken is zodat ze van de steun moeten leven. Eugene, Oliver en Margaret komen te overlijden en er worden in Ierland nog 2 kinderen geboren.

In het begin van het boek moest ik wennen aan de schrijfstijl. Het verhaal wordt verteld vanuit het gezichtspunt van een opgroeiende jongen. Ik werd langzaam meegesleept door het verhaal dat realistisch en ingetogen beschreven is. Naarmate het verhaal vordert krijg je een steeds beter beeld van hoe het is om te midden van de onbeschrijflijke armoede op te groeien. Een wandelvriend van mij vergeleek het boek met "Sons and lovers" van D.H. Lawrence waarin het opgroeien in een mijnwerkersgezin wordt beschreven. Zelf vind ik "De as van mijn moeder" interessanter. Een absolute aanrader!

  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen