zaterdag 17 januari 2015

Geert Mak: De eeuw van mijn vader


Small Cover ImageIn "De eeuw van mijn vader" heeft Geert Mak een geschiedenis van Nederland geschreven waarbij de persoonlijke geschiedenis van zijn familie wordt gecombineerd met een algemeen verhaal.

Het verhaal begint op 28 september 1899 als zijn vader in Schiedam geboren wordt in de zeilmakerij van zijn grootouders en eindigt halverwege de jaren tachtig als zijn ouders overlijden.

Het boek leest makkelijk weg en is op zijn interessantst bij de beschrijving van de jaren tot en met de tweede wereldoorlog. De vader van Geert Mak was predikant en woonde een aantal jaren in Indonesië (toen nog Nederlands-Indië) met zijn vrouw en kinderen. Hij moest tijdens de tweede wereldoorlog werken aan de Burma spoorlijn. Na de tweede wereldoorlog worden nog vluchtig enkele ontwikkelingen besproken maar ontbreken de persoonlijke anecdotes grotendeels.

De eeuw van mijn vader" kan ik van harte aanbevelen voor iedereen die iets wil weten van de Nederlandse geschiedenis van 1900 tot 1950 en dat wil opdoen aan de hand van een goed geschreven verhaal.

  

Inmiddels heb ik meer van Geert Mak gelezen: zijn boekenweekgeschenk "De brug" en de enorme pil "In Europa". Ik ben ook minder enthousiast geworden over Geert Mak als schrijver, ik vind dat hij vooral in "In Europa" ontzettend veel tekst gebruikt om zijn verhaal te vertellen. Ik denk dat met name dat boek er erg bij gebaat zou zijn geweest als het tot de helft ingekort zou worden. Wel blijft Geert Mak iemand die makkelijk en goed leesbaar schrijft, vandaar waarschijnlijk zijn enorme populariteit in Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen