dinsdag 20 januari 2015

Geoffrey Moorhouse: The fearful void


Product DetailsIn oktober 1972 begint Moorhouse aan een tocht in de lengte door de Sahara, van Mauretanië tot aan de Nijl bij Luxor in Egypte.

Deze tocht is nog door niemand voor hem gemaakt. Als voorbereiding op zijn monstertocht spreekt hij met enkele vermaarde woestijnreizigers zoals de Fransman Monod en Wilfred Thesiger. Beiden raden hem af om het in zijn eentje te proberen wat hij eerst van plan was. Verder leert hij Arabisch spreken en went hij zich in de Londonse Zoo aan de omgang met kamelen. Eenmaal onderweg blijkt hij nogal afhankelijk van zijn gidsen voor het omgaan met de kamelen en het vinden van de juiste route.

Het boek beschrijft prachtig wat er allemaal komt kijken bij een kamelentocht door de woestijn en ook hoe de omgang tussen Moorhouse en zijn gidsen verliep. Uiteindelijk haalde Moorhouse Tamanrasset in Algerije waar hij van de rest van zijn tocht afzag.

 

2 opmerkingen:

  1. he Erik, bedankt voor het delen van al deze boeken-wijsheden; t zijn voor mij (niet-)leestips en door de kortheid van je recensie lees ik t ook. ik ben eigenlijk niet zo'n lezer. maar door wat je schrijft wil ik weer es iets oppakken.
    ik kijk overigens ook zondagmorgens naar "Boeken" met wim Brands: kan ik je aanbevelen, zie de aflevering op Uitz. gemist. Voor een goede inkijk op nieuwe (hedendaagse) boeken. Brands verstaat de kunst om niet over het boek maar naar de relatie schrijver/boek te gaan in die kwartiergesprekken.
    Laatst n hele aflevering Guus Kuijer die de bijbel hervertelt en met schrijverscreativiteit bewerkt. (alsof er nooit een Nico ter linden is geweest). t verbaasde me dat hij hiervoor een heel ouderwetse interpretatie van de bijbel (de reeks van Grosheide, nog van zijn vader ge-erfd) gebruikt. Jammer hoor. de bijbelwetenschap was - toen ik er nog in zat, zeg zo'n 20 jaar terug - al een heel stuk verder. Maar ja: Kuijer moet kennelijk zijn eigen verhaal kwijt: dát is schrijverschap. Maar ik hoorde er weinig bijbel in...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nanne, van de bijbelwetenschap weet ik niets. Voor mij is de bijbel vooral een oud boek, deels achterhaald, met veel mooie verhalen en ook wat wijsheden voor alle tijden. Ik kan me voorstellen dat je het jammer vindt dat Guus Kuijer voor zijn bijbel voor ongelovigen een heel oude interpretatie gebruikt. Ik vermoed dat hij de bijbel wel zal bekijken zoals hij hem als kind heeft meegekregen. Fijn dat je mijn besprekingen met plezier leest, dat hoor ik niet zo vaak in de reacties en leesplezier staat hoog in mijn vaandel. Wim Brands heb ik nog nooit gezien, ik lees overigens liever een boek (of over een boek) dan dat ik televisie kijk over een boek. Grote uitzondering hierop is "Hier is Adriaan van Dis" dat ik op dvd heb. Groetjes, Erik

      Verwijderen