maandag 16 februari 2015

Ed van der Elsken: Avonturen op het land


Avonturen op het land by Ed van der ElskenAls ik aan mijn favoriete foto's van Ed van der Elsken denk, dan zijn dat bijna allemaal foto's van mensen.

Tussen ongeveer 1970 en 1990 heeft van der Elsken in een vervallen boerderij in de buurt van Edam gewoond. Voor "Avonturen op het land" heeft hij de omgeving van zijn huis gefotografeerd, vooral de natuur. In dit boek vooral foto's van beesten: koeien, zwanen, paarden, katten een molletje, een egel. Ik vind dit boek niet zo mooi als sommige van zijn andere boeken, maar er staan toch een aantal mooie foto's in:
- De boerderij onder de sneeuw
- Een koe in de avondmist
- Een molletje
- Een nest torenvalken
- Anneke met haar kind onder de klamboe
- Een muisje in een val
- De volle borst van Anneke waaruit melk druppelt
- Een tegenlichtopname van een windmolen
- Een visser in zijn boot
- De zoon van Ed bij een paard

Een beetje oneerbiedig gezegd: een tussendoortje.
Onder dezelfde titel "Avonturen op het land" heeft van der Elsken ook een film gemaakt. Verwend als ik ben met prachtige BBC-documentaires (denk aan Planet Earth) is de film van van der Elsken meer het werk van een amateur. Ik denk dat van der Elsken zelf zijn boek en film belangrijker vond dan de meeste van zijn fans dat zullen vinden. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen