dinsdag 17 februari 2015

Guy Delisle: Shenzen


Small Cover ImageIk las in het NRC Handelsblad een stukje over de Canadese striptekenaar Guy Delisle waarin zijn werk beschreven werd als mogelijk nog interessanter als dat van de door mij zeer bewonderde Joe Sacco. Mijn interesse was gewekt.

"Shenzen" is het eerste stripboek dat ik van Guy Delisle las. De auteur verbleef tussen december 1999 en februari 2000 drie maanden in de Chinese stad Shenzen, een speciale economische zone vlakbij Hong Kong. Hij is daar om te werken in een animatiestudio en leiding te geven aan een team van Chinese animatietekenaars. In de stad valt niet veel te beleven. Het is dan ook een humoristisch verslag geworden van een saai verblijf in een vreemd land.

Later heb ik nog 4 boeken van Guy Delisle gelezen: "Pyongyang", "Birma", "Jeruzalem" en "Gids voor slechte vaders"die ik alle vier nog beduidend interessanter vond. Delisle is inderdaad een groot talent. Zijn alledaagse observaties zijn misschien intrigerender dan die van Joe Sacco, maar ik vind Sacco de betere tekenaar.  

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen