vrijdag 20 februari 2015

Hans-Michael Koetzle: Iconen van de fotografie


Small Cover ImageVolgens de ondertitel van "Iconen van de fotografie" gaat het om 50 beroemde foto's. De beroemdheid van die 50 foto's valt wat tegen.

Ik heb toch aardig wat fotoboeken en boeken over de geschiedenis van de fotografie gelezen en bekeken. Slechts 15 van de hier gepresenteerde foto's kende ik al. Niet geheel toevallig zijn er onder deze 15 een aantal die ik hier thuis vind horen. Van de meeste foto's vraag ik me af waarom ze in dit boek opgenomen zijn.

Ook mis ik foto's, bijvoorbeeld van Edward Curtis over de Noord-Amerikaanse indianen, Yousuf Karsh met zijn portret van Churchill, een foto van een explosie van een atoombom, de foto van de eerste maanlanding.

Bijkomend probleem bij dit boek is dat de teksten niet zo bijzonder zijn. Het is me al vaker opgevallen dat bij de meeste kunstboeken de kwaliteit van de teksten veel lager is dan die van de illustraties.
Een leuke oefening is om je eigen collectie van 50 foto's samen te stellen.  

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen