donderdag 26 februari 2015

The Photography Book


Product Details"The Photography Book" bevat 500 foto's van 500 verschillende fotografen op een flink formaat afgedrukt, steeds van een kort bijschrift voorzien.

Al mijn favoriete fotografen zitten er tussen, hoewel niet allemaal met een foto die ik zou kiezen:


- Ansel Adams met een prachtig berglandschap
- Henri Cartier-Bresson met een foto die zijn theorie van het beslissende moment mooi illustreert, niet mijn favoriete foto van hem
- Edward S. Curtis met een portretfoto van een Indiaanse vrouw
- David Doubilet met een onderwaterfoto
- Ed van der Elsken met een foto uit zijn boek over Parijs
- Frank Hurley met de Endurance bij nacht
- Youssuf Karsh met Churchill
- Carl de Keyzer met een auto met lachende en zwaaiende mensen
- Dorothea Lange met een gemigreerde arbeidster
- Frans Lanting met een helling vol Ara's
- Jacques-Henri Lartigue met een strandfoto
- Annie Leibovitz met een prachtig portret van Keith Haring
- Steve McCurry met een landschap in ondergaande zon
- Lennart Nilsson met een foetus van 3 maanden oud
- Leni Riefenstahl met 2 worstelaars
- August Sander met 2 boeren op hun zondags gekleed
- Jan Saudek met hemzelf en zijn 3e dochter uit zijn 2e huwelijk

Dit zijn allemaal fotografen van wie ik 1 of meer boeken heb. Andere fotografen wiens foto ik erg mooi vind zijn: Werner Bisschof, Margaret Bourke-White, Brassaï, Rene Burri, Harry Callahan, Elliot Erwitt, Philippe Halsman, Lewis Hine, Jacob Molenhout (een Nederlandse fotograaf waar ik nog nooit van had gehoord) en Norman Parkinson.

Zoals gebruikelijk bij een overzichtswerk spreken een aantal foto's me erg aan, en een aantal veel minder. In zijn totaliteit zorgt het boek voor uren kijkplezier.  

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen