vrijdag 13 maart 2015

Ed van der Elsken: Once upon a time


"Once upon a time" is het laatste fotoboek dat Ed van der Elsken zelf heeft samengesteld tijdens zijn leven. Het biedt een overzicht van zijn foto's vanaf ongeveer 1950 tot 1988.

Over smaak valt veel te twisten. Ik ben zeker geen fan van al het werk van van der Elsken, maar dit vind ik een erg mooi boek. Geen gezeur met klein afgedrukte fotootjes met wat tekst erbij, maar gewoon mooi afgedrukte foto's op groot formaat. De tekst van het boek is niet bijzonder, maar wel informatief.

Ed van der Elsken was het liefst actief als straatfotograaf in diverse wereldsteden (oa Amsterdam, Parijs, Tokio). Over zijn werkwijze zei hij het volgende: "Als ik aan het werk ben sta ik bijtijds op, kopje koffie, camera, kijk of de film in orde is en schoon, batterijen vers, en da ga ik de straat op, ontdekken. Jagen op goed geluk, hopen dat ik de mensen tegenkom die mij opwinden, die ik mooi vind, of die ik wil hebben. .... En dan, waar ik ook ben, dan zie ik in de verte een figuur, die voor mij dingen heeft, waarvan ik denk: oppassen, oppassen, en tegelijkertijd maak ik dan mijn camera's al klaar. En dan begin ik met registreren " (blz 24).

Een aantal van mijn favoriete foto's uit dit boek zijn:
- blz 50: Jongetje bij een ouderwetse grammofoon.
- blz 57: Wintergezicht in Amsterdam.
- blz 58: Vrouw op kermis.
- blz 61: Twee jongeren.
- blz 65: Groepsportret met vrouw.
- blz 66: Twee vrouwen.
- blz 68: Karel Appel met beschilderd bord voor zijn hoofd.
- blz 84: Twee jongeren.
- blz 91: Drie kinderen op de rug gezien.
- blz 93: Zoon van Ed bij paard (is ook de omslagfoto).
- blz 118-119: Arbeider bij machine in Nigeria.
- blz 120-121: Man loopt bankje voorbij waarop alleen blanken mogen zitten in Zuid-Afrika.
- blz 122-123: Meisje in Hong Kong dat water sjouwt.
- blz 130-131: Stadsgezicht op Hong Kong vanaf het water.
- blz 148-149: Jongens op brommer met gevangen zwaan.
- blz 150 linksonder: Naakte Anneke met baby.
- blz 154: Twee vrouwen in Marseille.
- blz 172-173: Leden van de Yakuza, de Japanse maffia.
- blz 180-181: Jongetje in zeelandschap.
- blz 202-203: Meisje in de metro.  

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen