vrijdag 13 maart 2015

Volkskrant grote fotografen: Koos Breukel


Ik had voor dat ik deze serie boeken kocht nog nooit van Koos Breukel gehoord. In dit boek 16 prachtige kleurenfoto's van oa.: Loes Luca, Simon Vinkenoog, Jan Lenferink en Jan Siebelink.

Aangezien dit het laatste deel van de serie is, is het hier de plaats om wat te zeggen over de serie als geheel.
Blijkbaar is deze serie gebaseerd op een soortgelijke serie uitgegeven door de Italiaanse krant Corriere della Sera. De Volkskrant gaf deze 20-delige serie van grote fotografen in 2011 cadeau bij een abonnement op de krant.

Keuze van de fotografen: Er is gekozen voor fotografen wiens werk ook in kranten afgedrukt zou kunnen worden. Dus geen hele kunstzinnige fotografen, natuurfotografen (Frans Lanting), landschapsfotografen (Ansel Adams), fotografen van stillevens (uitgezonderd Man Ray). De keuze is deels geïnspireerd door de al genoemde Italiaanse uitgave. Verder 11 Nederlandse en 2 Belgische fotografen. Ik ben aangenaam verrast door de kwaliteit van het werk van deze mij veelal onbekende fotografen.

Keuze van de foto's: Iedereen die foto's voor een boek uitkiest zal andere foto's uitkiezen. Hoewel ik er weinig echte toppers tussen vind zitten vind ik bijna iedere foto de moeite waard.

Uitvoering van de boeken: De boeken zijn uitgevoerd op groot formaat (tijdschriftformaat). Daardoor kunnen de foto's mooi groot worden afgedrukt. Een aantal foto's zijn zelfs afgedrukt over de volle 2 pagina's. De kwaliteit van de afdrukken is zowel in kleur als in zwart-wit uitstekend. Op de achterkant van ieder deel staat een korte biografie van de desbetreffende fotograaf. Op de voorkant staat groot met wit de achternaam en veel kleiner met rood de voornaam. Op de eerste bladzijde een kort stukje over de fotograaf. Verder staan er af en toe citaten en natuurlijk onderschriften bij de foto's. De teksten zijn niet te lang en ter zake doende.

Prijs van de boeken: De Volkskrant vraagt een nieuwprijs van 6 euro per deel. Dit lijkt me redelijk, maar gezien het feit dat ze in grote getale zijn verspreid kun je ze makkelijk kopen voor een fractie van die prijs, bijvoorbeeld op marktplaats.

Eindoordeel: Het is een prachtige serie geworden die benieuwd maakt naar het overig werk van de getoonde fotografen. Iedereen met een liefde voor fotografie kan genieten van deze deeltjes. Een goed initiatief van de Volkskrant  

 

2 opmerkingen:

  1. Leuk, in het boek van Zwagerman dat ik net heb gelezen staat ook een essay over Koos Breukel. Ik had nooit van hem gehoord :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Koen, ik heb inmiddels begrepen dat Koos Breukel wordt beschouwd als de belangrijkste Nederlandse portretfotograaf. Ik vind hem erg vergelijkbaar met de Canadese fotograaf Yousuf Karsh die wereldberoemd is geworden met zijn foto's van beroemdheden, zie zijn boek "Portraits of greatness". Groet, Erik

      Verwijderen