woensdag 6 mei 2015

Daniel Kahneman: Ons feilbare denken



Ons feilbare denken"Ons feilbaar denken" van psycholoog en econoom Daniet Kahneman wordt van alle kanten aangeprezen. Volgens de Volkskrant is het boek zeer toegankelijk en leest het als een trein.

Laat ik daar nu een andere mening over hebben. Ik heb me met veel moeite door de tekst heengeworsteld in de hoop op een paar inzichten. De uren besteed aan het lezen van deze tekst gelden voor mij als verloren uren, nu al een van de grote leesinspanningen van 2015.

Kern van het verhaal is dat iemand 2 manieren ter beschikking staan om beslissingen te nemen: de eerste methode systeem 1 genoemd is de intuitieve methode van snel beslissen en de tweede methode, niet verbazingwekkend systeem 2 genoemd is het afgewogen nemen van een beslissing door alles eens rustig te bekijken. Meestal kiezen we voor methode 1 die gelukkig vaak goed werkt.

De rest van het boek wordt besteed aan de vraag hoe goed onze beslissingen zijn en hoe we ze eventueel kunnen verbeteren.

Inhoudelijk is het boek best interessant, maar het is in een dor saai proza opgeschreven en bovendien veel te lang. Een dun elegant boekje van 100 blz moet meer dan genoeg zijn om dit verhaal te vertellen.
Ik zou zeggen, kwel jezelf niet onnodig en sla dit boek gerust over. De 2 sterren zijn opgebouwd uit 3 sterren voor de inhoud en 1 ster voor de leesbaarheid.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen