dinsdag 26 mei 2015

David Macaulay: The Way We Work


Product DetailsVan David Macaulay heb ik eerder gelezen: "De werking van de kurketrekker en andere machines", "De kathedraal", "De Romeinse stad", "De pyramide" en "De moskee". Al deze boeken gaan met opengewerkte tekeningen in op de bouw en werking van diverse gebouwen en gereedschappen. Macaulay is een echte kunstenaar, die op zich moeilijke materie inzichtelijk weet te maken.

"The way we work" is het nieuwste boek van Macaulay. Hierin bespreekt hij de werking van het menselijk lichaam. Het boek bestaat uit 7 hoofdstukken:

1): De bouwstenen van het leven: over atomen, moleculen, cellen en de productie van DNA.
2): Over de bloedsomloop: over het transport en de verwerking van zuurstof.
3): Over de spijsvertering.
4): Over de hersenen.
5): Over de strijd tegen kwaadaardige indringers.
6): Over de voortbeweging.
7): Over de voortplanting.

Voor zover ik het kan beoordelen met mijn biologiekennis van de Middelbare school in het achterhoofd is het verhaal tamelijk compleet. Wel vind ik de tekst jammer genoeg vrij moeilijk en zijn de tekeningen, hoewel altijd ware kunstwerkjes, niet altijd even inzichtelijk. Ik weet niet zeker of ik dit boek aan andere lezers zou aanraden, wat ik met bovengenoemde titels van Macaulay wel zeker zou doen. Het boek en dan met name de tekeningen erin is wel erg mooi, eerder een kunstboek dan een voorlichtingsboek.  

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen