zaterdag 30 mei 2015

De Liebster-award

De Liebster-award en mijn antwoorden

Bettina van Bettina schrijft was zo vriendelijk om me te nomineren voor een Liebster award. Dit is een blog-award om de mensen achter een blog beter te leren kennen en het gaat dan vooral om blogs die nog niet zo groot of bekend zijn. 
Dank je wel Bettina, en hier zijn de antwoorden op jouw vragen:

Koffie of thee?:
Thee, koffie drink ik zelden en dan alleen als ik perse wakker moet blijven.

Als je vier mensen uit de geschiedenis mocht uitnodigen voor een diner, wie zouden er dan bij jou aan tafel zitten? 
Moeilijke vraag. Taalproblemen daargelaten denk ik dat ik de volgende 4 schrijvers zou willen uitnodigen: Giacomo Casanova, Michel de Montaigne, Leo Tolstoj en Anton Tsjechov

Waarom ben je met bloggen begonnen? 
Ik volgde al een tijdje de blogs van Anna, Koen, Bettina en Joke en probeerde op een dag zelf een blog in elkaar te knutselen. Sinds die tijd houd ik een blog bij.

Hoe breng je het liefst je avond door? 
Bij mij thuis met een paar vrienden en een zelfgekookte maaltijd, gevolgd door een spelletje kolonisten van Catan, een avondje Dvd kijken of gewoon gezellig kletsen.

Zelf koken of uit eten? 
Ik doe allebei graag. Ik ben een redelijke kok en als ik uit eten ga wil ik dat het eten ook lekker is, dus de allergoedkoopste gelegenheden vallen af.

Welk museum dat je ooit hebt bezocht vind je het allermooist ? Of, welk museum zou je nog graag eens bezoeken? 
Ik vond The National Gallery in Londen een fantastisch museum, maar over het algemeen ben ik niet zo'n museumbezoeker.

Wat is jouw aller-slechtste eigenschap? 
Zelf vind ik het lastigste dat ik zoveel slaap (14 uur per etmaal) en zo weinig energie heb.

Wat is je beroep en wat vind je daar zo leuk aan? En als je je werk niet zo leuk vind, of als je niet (meer) werkt, wat zou je dan graag voor beroep willen hebben? 
Ik heb al sinds mijn 23e een Wajonguitkering. Zelf zou ik graag bij een boekhandel, bibliotheek of als fotograaf werken.

Wat is de laatste keer dat je op vakantie ging en waar ben je toen heen gegaan? 
In het voorjaar van 2010 maakte ik mijn laatste buitenlandse reis, ik ben toen 10 dagen in Rome geweest met een vriend.

Wat was je favoriete vak op school? 
Natuurkunde, maar eigenlijk alle exacte vakken. Smaken veranderen echter, tegenwoordig zit ik veel meer in de hoek van kunst en cultuur.

Welk goed doel zou er volgens jou meer aandacht mogen krijgen?
Amnesty International is wel een goede organisatie.

Ik nomineer zelf niemand, de mensen wiens blog ik volg hebben allemaal wel eens een nominatie ontvangen volgens mij. 

8 opmerkingen:

  1. Leuk om je antwoorden te lezen, Erik, leuk dat je heb mee willen doen! Grappig, Tsjechov zou ik ook uitnodigen als ik een diner zou geven, de goede man komt nog eens ergens! :-)

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Bettina, ik heb ook nog eens nagedacht over de vraag welke 4 nog levende Nederlanders (of Vlamingen) ik zou willen uitnodigen. Ik zou graag uitnodigen: Carolijn Visser, Lieve Joris, Peter van Straaten en Boudewijn de Groot. Dat lijkt me een erg leuk gezelschap om mee rond de tafel te zitten en het levert geen taalproblemen op. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met de Award, Erik. Altijd leuk om wat over de mens achter de blogger te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anna, bedankt! De meeste bloggers zijn volgens mij ook maar gewone mensen. Ik heb nog even moeten denken laatst over je opmerking op het blog van theetante over bloggers met een lullig samenvattinkje en een paar sterren. Veel van mijn blogposts vallen hier ook onder, omdat ik eenvoudig niet altijd iets interessants te zeggen heb over de boeken die ik gelezen heb. Indien mogelijk probeer ik om een aantal mooie citaten te geven, omdat ik vind dat niets zo veelzeggend over een boek is als wat de schrijver in zijn eigen woorden te melden heeft. Vaak vind ik mijn posts met veel citaten de meest geslaagde. Ik vind het erg knap hoe een aantal mensen zoals jij, Jacqueline, Koen, Bettina of Joke altijd iets interessants weet te vertellen over een boek ook al blijkt er uit de bespreking dat het eigenlijk om een saai boek gaat. Dat is de kunst om over een matig boek toch een aardige bespreking te schrijven. Verder vind ik het ook erg belangrijk om als iemand op een stukje reageert zo snel mogelijk een antwoord te geven, dan heb je toch een beetje het idee dat andere mensen de moeite die je erin steekt om stukjes te schrijven waarderen. Groetjes, Erik

      Verwijderen
    2. Toevallig ben ik net bezig met een blogpost waarin in de marge ook gerefereerd wordt aan de samenvattinkje-sterretjes-besprekingen. Ik ben zelf altijd een beetje teleurgesteld door zulke besprekingen omdat ik er niks aan heb: ze zeggen zo weinig. Ja, waar het over gaat, maar dat kan ik ook wel van de achterflap of van Amazon halen. En wat moet ik met een bespreking als "Don't waste you money. This is a really boring book"? Wáárom vindt de lezer het boek saai? Wat onbreekt er aan? Of wat staat er teveel in, om maar wat te noemen. Of waarom schrijft iemand niet meer dan "This was a great book. I couldn't put it down!" Schiet ik ook niks mee op. Wat is er dan precies zo geweldig aan?
      Een blogger hoeft echt geen doorwrochte literaire analyses te maken om een nuttige bespreking te schrijven. Wat ik wil weten is waarom een blogger een boek prachtig/middelmatig/saai (of wat dan ook) vond. Dat soort besprekingen probeer ik zelf ook te schrijven. Ik sta daarom altijd uitgebreid bij die vraag stil, want het antwoord komt zelden volautomatisch uit mijn toetsenbord vloeien. Bij het IJslandse boek dat ik laatst besprak en dat ik met een wat onvoldaan gevoel uitlas, moest ik ook eerst een tijdje nadenken waarom ik dat onvoldane gevoel had.
      Een kenmerk als goed geschreven zegt op zichzelf ook niet veel. Vindt een blogger dat omdat het boek lekker vlot wegleest? omdat de schrijver met weinig woorden veel sfeer weet op te roepen? omdat er zulke sprekende metaforen in staan? omdat de taal zo dichterlijk is? Geen idee.
      Ik ben het met je eens dat een citaat heel zinvol is, maar dan liefst wel als integraal onderdeel van een bespreking, dus als illustratie van een stelling over het boek ("Er zit veel zwarte humor in dit boek, kijk maar: ....").
      In het algemeen geldt, wees zo concreet mogelijk over waarom een boek je wel of niet heeft aangesproken.
      Uiteraard kun ook jij besprekingen schrijven die meerwaarde voor anderen hebben. Je moet er even de tijd voor nemen en er voor gaan zitten om je af te vragen waarom je het net gelezen boek nu precies wel of niet goed vond, maar dan geeft een blog ook echt veel voldoening. Zoals je weet heb ik vanwege gezondheidsredenen ook erg weinig energie, maar van een mooie bespreking waar ik veel tijd in heb gestopt krijg ik nu juist energie.
      En je wordt er een betere lezer van.
      Maar misschien heb jij wel helemaal geen zin om echt bij een boek stil te staan. Dat mag natuurlijk ook ;-)

      Verwijderen
    3. Hoi Anna, wat een lang antwoord en wat schrijf je het weer mooi op. Een bespreking bestaat voor mij in ieder geval uit 2 dingen: een korte bespreking van de inhoud van het boek en een kort stukje waarin je schrijft wast je van een boek vindt, eventueel met een sterrenaanduiding.
      Ik denk dat ik inderdaad wel wat langer stil kan staan bij de vraag waarom ik een boek goed, matig of slecht vind. Je hebt gelijk dat de term goed geschreven op zich niet zo veel zegt, lekker te lezen, een mooie stijl of een pakkende inhoud zijn 3 heel verschillende dingen bijvoorbeeld. Ik zal in ieder geval proberen om die vraag voortaan wat duidelijker te beantwoorden.
      Wat de citaten betreft heb ik een iets andere mening dan jij, maar ik vind het geven van citaten ook gewoon erg leuk. Schrijvers zijn nu eenmaal niet voor niets schrijvers geworden en weten vaak dingen veel beter onder woorden te brengen dan ik dat zou kunnen.
      Verder denk ik ook dat jij een afgeronde studie Engels hebt gedaan en daardoor veel beter hebt geleerd hoe je een tekst leest en hoe je een goed stuk schrijft. Ik rommel maar een beetje aan, zonder vooropgezet plan als ik een bespreking schrijf, ik zie wel wat er op het beeldscherm komt te staan.
      Als laatste: ik lees boeken voor mijn plezier, het schrijven van een kort stukje vind ik best leuk, maar ik heb vaak ook geen zin om een heel uitgebreid stuk over een boek te schrijven, tenzij ik een boek echt geweldig vind. We zullen zien hoe het in de toekomst verder gaat. In ieder geval bedankt voor de moeite die je genomen hebt voor het schrijven van je commentaar en ik sta altijd open voor verdere suggesties. Anna, jij van jouw kant ook succes met jouw blog, dat ik nog steeds het beste vind dat ik ken. Als mijn blog dat ooit zou kunnen benaderen zou ik heel tevreden zijn. Groetjes, Erik

      Verwijderen
    4. Nog even een hele korte reactie. Het is een misverstand dat een goede bespreking een ellenlange bespreking moet zijn. Je kunt ook in een beknopt maar goed doordacht en goed beargumenteerd stukje een uitstekende bespreking produceren. Meer is lang niet altijd beter. Dat biedt weer perspectief, hè? ;-)

      Verwijderen
    5. Hoi Anna, dat biedt inderdaad perspectief, ik houd wel van kort. ;-) Erik

      Verwijderen