maandag 18 mei 2015

George Orwell: Dierenboerderij



Ik heb "Dierenboerderij" al een keer of 3 eerder gelezen. De eerste keer was voor de lijst van de Middelbare school. Toen vond ik het een aardig boekje, vooral lekker dun, maar zag ik nog niet in wat voor geniaal boek het is.

Het verhaal mag min of meer bekend worden verondersteld, op de Herenboerderij van boer Jansen hebben de dieren het slecht en ze dromen van een opstand en vooral een beter bestaan. Onder leiding van de varkens Sneeuwbal en Napoleon lukt het ze om de boer en boerin weg te jagen. Opeens moeten ze zelf voor hun kost zorgen en dat blijkt ze zo goed af te gaan dat ze het veel beter hebben dan voorheen. Er is even zelfs sprake van een driedaagse werkweek. Bijna alle dieren werken naar vermogen mee, er zijn er paar die er de kantjes van af lopen zoals Mollie de merrie, Mozes de raaf en de kat. De varkens hebben de leiding op zich genomen. 

Langzaam maar zeker blijkt dat toch niet alles zo goed gaat en dat de varkens een klasse vormen met privileges. Het wordt nog erger als Napoleon een stel woeste honden opfokt en Sneeuwbal wegjaagt. Steeds als er enige vorm van kritiek komt van de overige dieren
zeggen de varkens "Maar jullie willen boer Jansen toch niet terug hebben?" en verstomt de kritiek.

Er valt zeer veel meer te zeggen over deze prachtige fabel, maar ik wil iedereen die hem niet kent aanraden om hem toch vooral zelf te lezen. Het is maar een dun boekje dat je makkelijk in een avond kunt lezen. Mijn exemplaar heeft als voordeel dat het geïllustreerd is met prachtige tekeningen van Ralph Steadman.             

  
   

2 opmerkingen:

  1. Begin dit jaar heb ik het boekje ook weer eens gelezen en wat een genot! Elke zin is raak. En zo huiveringwekkend. Je zou het zo maar horror kunnen noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Niek, het was inderdaad weer een genot om het boek te herlezen. Er zit zo veel in! Groet, Erik

    BeantwoordenVerwijderen