zondag 24 mei 2015

Michiel Wijdeveld: Een prachtige dag



Michiel Wijdeveld is een Nederlandse cartoonist die tekeningen maakt die enigszins lijken op de kunst uit de jaren 20-30, veel strakke lijnen en sober getekend in zachte tinten ingekleurd. "Een prachtige dag" is het tweede album van Michiel Wijdeveld. In het album staan een 60-tal tekeningen steeds gecombineerd met een grappige ondertekst, een beetje zoals we van Peter van Straaten gewend zijn. Ik moest er regelmatig om lachen. Enige voorbeelden hiervan:

- God op een wolkje (naar Michelangelo): "Ik doe ook maar wat!"
- Een tekening van een vader en zijn zoontje die bij een stoplicht staan terwijl er een agent bijstaat: "Nóóit door rood fietsen als de politie kijkt."
- Een vader met een rapport in zijn handen terwijl zijn zoontje voor hem uithuppelt: "Nu ga je lekker de juffrouw uitschelden, hè pap!"
- Een oude man die op een bankje in het park zit terwijl twee kinderen aan het spelen zijn: "Later worden jullie lekker oud en zuur."

Eigenlijk moet je zo'n boekje in beetjes tot je nemen, iedere dag een bladzijde bijvoorbeeld. Maar ik was zo nieuwsgierig dat ik het in een keer heb doorgebladerd. Ik denk dat ik er nog vaak naar zal kijken. In vergelijking met zijn eerste bundel "In plaats van bloemen" zijn de tekeningen in "Een prachtige dag" iets groter van formaat en wat soberder vormgegeven. Een aanrader! Voor wie deze tekeningen ziet komt het ook niet als verrassing dat Michiel Wijdeveld ook glas in lood ramen maakt. 

Ik ontdekte dit boek na eern recensie van Niek.
Kijk op de webpagina van Michiel Wijdeveld voor een aantal schitterende cartoons.

 

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je het nu al gelezen hebt! En zo te zien met net zoveel plezier als ik. Tja, kon ook bijna niet anders bij zo iets moois als een boek met zulke geweldige tekeningen en rake uitspraken.
    En dank voor het noemen van mijn recensie. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Niek, graag gedaan! Het is inderdaad een prachtig boek. Zo help je elkaar nog eens aan een idee. Groetjes, Erik

      Verwijderen