woensdag 19 augustus 2015

Erik leest stopt ermee

Ik ga stoppen met het bijhouden van mijn blog. Misschien is het een tijdelijke stop, maar ik vermoed dat het een definitieve stop betekent.

Ik ben met Erik leest begonnen op 20 juni 2014. Directe aanleiding om mijn blog te starten was dat Ardi Seij van Boek2 met zijn blog stopte en dat ik daar niet meer terecht kon met mijn nieuwe boekbesprekingen. Ik lees graag en ik vind het leuk om daar wat over te vertellen, dus leek een boekblog een leuke uitdaging.

Dankzij de hulp van collegablogster Joke van Boekhappen lukte het om er vrij snel een aardig uitziende blog van te maken. Omdat ik de afgelopen jaren al aardig wat boekbesprekingen had geschreven leek het me leuk om die weer opnieuw te plaatsen. Op advies van Joke met een tempo van nooit meer dan 1 per dag. Mijn eerste doel was om met een tempo van 1 bespreking per dag, nieuwe en oude besprekingen te plaatsen. Als ik door mijn oude besprekingen heen was, zou ik dan wel verder zien. Inmiddels ben ik door mijn oude besprekingen heen.

Moet ik met mijn blog doorgaan? Sinds ik mijn blog bijhoud lees ik toch anders. Ik herlees veel meer dan vroeger omdat ik de boeken die ik erg mooi vind graag wil aanraden aan andere lezers. Verder ga ik gewoon mijn eigen gang met lezen, ik lees in de eerste plaats wat mij zelf leuk lijkt, en ik kijk niet zozeer naar wat ik denk dat anderen leuk vinden. Ook merk ik dat ik het reageren op andermans blogs en het reageren op reacties op mijn eigen blog eigenlijk nog veel leuker vind dan het zelf bijhouden van mijn blog.
Ik heb afgelopen najaar een aantal lijstjes gemaakt met mijn favoriete boeken in bepaalde genres. Eigenlijk zou van ik al die boeken waarover ik nog niet geblogd heb een bespreking willen schrijven. Ik vrees dat dat me niet gaat lukken, sommige boeken hebben gewoon te veel bladzijden om nog eens te herlezen.

Er zijn voor mij een paar redenen om ermee te stoppen.
Een ervan is dat het bijhouden van mijn blog niet meer zo leuk vind en dat het me veel moeite kost.

Een andere is dat het me niet zoveel uitmaakt wat andere mensen lezen. Het belangrijkste lijkt mij dat ze plezier in het lezen hebben en het maakt mij niet uit of dat nu met door mij aangerade boeken is of met andere boeken.

Als misschien wel belangrijkste reden is dat ik vind dat ik niet zo'n geweldige schrijver ben. Ik kan wel wat aardige grammaticaal correcte zinnen op papier  het scherm zetten, maar of ik echt interessante stukjes schrijf voor anderen, ik vraag het me af. Als ik andere blogs volg dan lijkt het mij dat daar een aantal veel betere schrijvers tussen zitten.

Als laatste is er de dwang van het schrijven. Bij de meeste boeken die ik lees voel ik geen innerlijke behoefte om er wat over te schrijven. Dat leidt meestal tot wat verplichte korte stukjes. Ik weet niet hoe anderen hiermee omgaan, maar eigenlijk zou ik het liefste alleen schrijven over boeken die me echt wat te zeggen hebben. Dan zou het blog wel erg onregelmatig verschijnen. Ook heb ik er over gedacht om over films, muziek, eten en andere zaken te bloggen. Dan gaat het specifieke van een leesblog weer verloren.

In de toekomst wil ik weer louter voor mijn plezier lezen. De blogs die ik nu volg blijf ik volgen en daar zal ik ook af en toe een reactie achterlaten, misschien wel iets minder vaak dan voorheen. Verder wil ik alle mensen bedanken die mijn blog het afgelopen jaar hebben gevolgd. U bent gegroet, Erik


17 opmerkingen:

  1. Hoi Erik,

    Wat jammer dat je ermee stopt, maar heel begrijpelijk. Je hebt het geprobeerd en concludeert nu dat dit voor jou niet de ideale manier is om over boeken te praten. Slechts met één ding ben ik het niet eens: dat je een slechte schrijver zou zijn. Volgens mij schrijf jij prima stukjes. Ik heb ook altijd bewondering voor de pittige boeken die jij uitkiest om te lezen. Misschien is een site als boekmeter.nl meer wat voor jou, om af en toe kort te reageren op een boek, als je daar behoefte aan hebt.

    Lezen moet vooral ontspannend zijn. Het is een hobby en geen baan. Het ga je goed en ik wens je nog veel fijne leesuurtjes toe!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Barbara, bedankt voor je reactie. Ik heb even gekeken op boekmeter.nl, maar ik geloof dat ik een eigen blog dan toch leuker vind. Wel denk ik dat ik mijn lijst van gelezen boeken blijf bijhouden op librarything.com met waarschijnlijk ook wel af en toe een bespreking. Groetjes, Erik

      Verwijderen
    2. Tot mijn verbazing zie ik nu dat je vrolijk doorblogt! Alleen je stond niet meer in mijn lijst van blogs die ik volg... nu weer toegevoegd :) en een beetje ingehaald. Fijn dat je het plezier in schrijven weer terug hebt gevonden.

      Verwijderen
    3. Hoi Barbara, zo zie je maar weer, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik heb het blog nu een tijdje ingericht volgens een andere indeling en wil nu eens evalueren wat ik daarvan vind. Het blijkt dat ik bloggen met periodes heel leuk vind en dat ik er een tijdje later om wat voor reden dan ook veel minder aan vind. Mezelf kennende zal ik zo af en toe wel een (wat langere?) pauze inlassen, al dan niet aangekondigd. Voorlopig heb ik er nog zin in. Groetjes, Erik

      Verwijderen

  2. Ha die Erik,

    Zeg wat krijgen we nou!?
    Tuurlijk lijkt je stijl nergens op en is er geen hond die je stukjes leest,
    maar ik ga wel de regelmatige updates missen.
    Je blog bracht me op goede ideeën om op n lijst te zetten.
    en niet onbelangrijk: op verjaardagen kon ik uitgebreid iets zeggen over zeg maar een onbekende schrijver maar dat t wel indruk maakte. Ik vertel er dan natuurlijk niet bij dat ik t van jouw blog had.
    Door je verhalen en de keuzes van boeken die je voorlegde ging voor mij ook n stukje van die wereld open.
    Dus n goede les voor me: niets uitstellen - maar nu oppakken en lezen: tolle lege.
    t zal n gemis zijn dat die regelmatige punch niet meer binnenstroomt nu.

    Zeg kerel. Ik snap het.
    En ik deel je keuze om te stoppen: genoeg is genoeg, en voor deze tijd wat het oke.

    En ik dank je voor alle verhalen die je delen wilde. Je zult ervaren hebben dat delen je rijker maakt.
    Laatst nog gelezen: een mens wordt niet gelukkig van iets 'hebben' maar wel van een ervaring. Ook een lees-ervaring. En die ervaring wordt rijker doordat je het deelt. Je hebt er mij een plezier mee gedaan in elk geval. En omdat ik je ken las ik ook wel door de - soms niet malse - kritiek heen.

    Ik vind het trouwens een erg goede insteek: schrijf voornamelijk voor jezelf en lees ook voor jezelf. Dat is het een en al.
    Dat maakte het lezen van je stukken ook leuk en leerzaam.

    Door onze af-en-toe belletjes weet ik toch wel wat er te lezen en te koop is op dat vlak, dus, ach....

    Alle goeds,
    Een mooie verjaardag volgende week, en blijf vieren, lezen en eten.

    Nanne

    ps: als ik een reactie schrijf, en wil plaatsen verdwijnt die. Pas als ik copy and paste komt er iets van.
    Misschien dat het anderen ook weer houden heeft regelmatig te reageren.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nanne, bedankt voor je uitgebreide commentaar en tot horens, Erik

      Verwijderen
    2. Het verdwijnen van tekst in de reacties bij Blogger is een bekend verschijnsel en inderdaad eentje die heel irritant is waardoor bij velen er reacties zullen missen. Heel jammer.

      Verwijderen
  3. Jammer om te horen, Erik. Ik vond je dat je vaak interessante boeken besprak en je stukjes werden steeds uitgebreider en beter (kwestie van oefening, mijn besprekingen zijn nu ook beter dan in de eerste tijd van mijn blog), maar vaak ben je er zelf een stuk kritischer op.
    Als je er geen plezier meer aan beleeft, dan is er geen enkele reden om door te gaan, bloggen moet je doen omdat je het leuk vindt. Je hebt het geprobeerd en dat is ook weer een ervaring :-)

    Ik hoop je nog wel vaak op mijn blog te mogen begroeten, je opmerkingen en aanvullingen waardeer ik zeer!

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bettina, ik vind dat jij erg leuk schrijft en ik lees je stukjes altijd met plezier, ook die over voor mij niet zo interessante zaken gaan. Verder vind ik dat je vooral ook door moet gaan met fotograferen, je foto's zijn vaak erg leuk om naar te kijken. Je zal mij zeker nog zien langskomen op je blog. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  4. Als bloggen moeite kost en je bovendien geen innerlijke behoefte voelt om over de boeken die je gelezen hebt iets te schrijven is het puur masochisme om toch door te gaan en ik bewonder je moed om daar eerlijk voor uit te komen, Blijf gewoon lekker lezen en geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anna, dat ga ik zeker doen. Je zult me nog wel voorbij zien komen op jouw blog. Ik heb het al vaker gezegd, maar jouw blog is een voorbeeld voor iedere blogger, zowel de stukjes zelf als de manier waarop je omgaat met reacties. Ik heb meer dan 2000 boeken en een groot aantal recensies gelezen en ik vind dat er weinig mensen zo elegant schrijven als jij. Mocht er ooit een boek verschijnen met je verzamelde boekrecensies dan zal ik de eerste zijn om het te kopen (met handtekening natuurlijk!). Ook al zijn we het niet altijd eens (ik ga MacDonald in een heel rustig tempo herlezen, misschien steek ik er nog wat van op), je schrijft zinnig en je opmerkingen zijn steeds to the point. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  5. Jammer Erik, want ik las je stukken ook met plezier en deed vaak mooie ideeën op. Maar je hebt natuurlijk gelijk, het moet geen 'werk' worden. Heel veel leesplezier en hopelijk weer ergens tot op mijn blog dan :-) Groeten, Koen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Koen, van alle bloggers die ik volg lijkt jouw boekenkeuze het meest op de mijne. Ik blijf je dus zeker met plezier volgen en je zult mij zeker op jouw blog terugzien. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  6. Hallo Erik,
    Jammer dat je stopt, ik zal je gaan missen. Je hebt veel interessante boeken besproken en ik heb er verschillende gelezen of uit de bibliotheek gehaald. Ik vind het erg goed van je dat je de beslissing hebt genomen om te stoppen op een moment dat je het eigenlijk niet meer ziet zitten. Bloggen moet leuk zijn en geen moeten. Maar wie weet, misschien krijg je nog eens de nodige inspiratie en begin je weer. Mocht dat zo zijn dan zal ik met plezier je blog weer gaan lezen. Erik ik wens je het allerbeste en heel erg bedankt voor je inspirerende besprekingen.
    Groetjes. Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anne, leuk om te horen dat je een aantal boeken hebt gelezen naar aanleiding van mijn besprekingen. Het blog dreigde een beetje boven mijn hoofd te groeien. Eigenlijk zou ik alle boeken nog willen bespreken die ik in het verleden gelezen heb en waarvan ik erg heb genoten. Dat zou komen op zo'n 60.000 bladzijden te herlezen tekst. Met 50 bladzijden per dag te lezen en voor de helft nieuwe boeken en voor de helft oude boeken lezen is dat een project van zo'n 6 jaar. Daar schrik ik toch enigszins voor terug. Waarschijnlijk blijf ik wel af en toe op librarything besprekingen plaatsen. Enerzijds om in vorm te blijven en ook met het oog op een eventuele herstart. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  7. Als lezen huiswerk wordt dan gaat er iets mis. Daarom snap ik heel goed dat je niet meer op deze manier wil bloggen. Wie weet dat je nog wel eens een boek tegenkomt waar je toch nog wat over kwijt wil, dan heb je hier mooi nog een plek waar dat kan. Ik hoop dat dit nog gaat gebeuren. Jouw boekkeuze vind ik erg origineel en je manier van reageren op reacties heb ik ook altijd heel prettig gevonden. Dank voor al je inspirerende woorden en wie weet tot later nog eens.
    En dan nu terug naar het leesplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Niek, bedankt voor je reactie en tot op jouw blog, Erik

      Verwijderen