maandag 24 augustus 2015

Experiment: een doorlopend leesverslag

Ik ben naar eigen zeggen weliswaar gestopt met het bijhouden van een blog, maar er is iets dat ik graag nog eens wil proberen. Ik wil een doorlopend leesverslag schrijven over een lange tekst in kleine stukjes tekst waarbij ik dagelijks zo'n 30 bladzijden wil lezen en uit die bladzijden leuke stukjes tekst wil publiceren.

Voor dit experiment kies ik voor de memoires van Giacomo Casanova (geschreven tussen 1792 en 1799 en in de jaren 90 in zijn geheel vertaald door Theo Kars), een lange tekst van zo'n 4000 bladzijden in 12 delen gepubliceerd.

Ik kies voor Casanova omdat ik die al eerder met zeer veel plezier heb gelezen en omdat ik zeker weet dat zijn memoires tal van onderhoudende passages bevatten.

Ik citeer de achterflap van dit eerste deel:
Casanova. Zijn naam is een begrip, dat echter de persoon van deze veelzijdige achttiende-eeuwse avonturier onrecht aandoet. Casanova ontmoette Goethe, discusieerde met Voltaire, werd door twee pausen en vele vortsen ontvangen, schreef een groot aantal boeken over uiteenlopende onderwerpen, ontsnapte uit een beruchte gevangenis, was (o.a.) werkzaam als geestelijke, geheim diplomaat, theaterdirecteur, valsspeler, beroepssoldaat, vioolspeler en reisde gedreven door een onbedwingbare nieuwsgierigheid vijftig jaar lang door West-Europa. Zijn memoires zijn het onthutsend eerlijke verslag van een rijk leven vol uiteenlopende avonturen: duels, oplichtingen, intriges, wraaknemingen, liefdes, vriend- en vijandschappen, schurkenstreken en daden van onbaatzuchtigheid, en bieden behalve een schat levenswijsheid een unieke blik op het dagelijks leven van de achttiende eeuw.

Dat wordt genieten de komende maanden. Ik hoop dat de lezers van mijn blog meegenieten!

4 opmerkingen:

  1. Verrassend. Ik ben benieuwd hoe je experiment gaat uitpakken. En jij natuurlijk vooral veel plezier en geen verplichtingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk Erik, ik ga het volgen en ben meteen benieuwd. Heb de serie al voor € 165 zien staan....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Koen, als je geduldig wacht en hem koopt als hij niet te duur is, moet je de serie voor maximaal 120 euro kunnen kopen. Ik heb eergisteren via marktplaats, de serie voor 106,95 euro (inclusief verzendkosten) gekocht en die ziet er zeer goed uit. Groetjes, Erik

      Verwijderen