woensdag 19 augustus 2015

Hans Willemse: Panamarenko Universum


Panamarenko"Panamarenko Universum" is het boek dat gepubliceerd werd bij de gelijknamige tentoonstelling van het werk van Panamarenko in het Museum van Hedendaagse kunst Antwerpen van 3 oktober 2014 tot en met februari 2015.

In 7 hoofdstukken wordt een overzicht geschetst van zijn werk met veel foto's en korte begeleidende teksten. Panamarenko is iemand die zowel kunstenaar als techneut als uitvinder is. Hij is vooral gefascineerd door de manier waarop voorwerpen bewegen. Hij heeft talloze voertuigen gemaakt, variërend van onderzeeboten, vliegtuigen, helikopters, zeppelins, ruimteschepen tot lopende vogels.

Zijn werk is erg inventief en vooral ook heel speels. Het boek is mooi uitgevoerd, nu wil ik zijn werk nog in het echt gaan zien! Op Google zijn tal van afbeeldingen van zijn werken te zien.

 

2 opmerkingen:

  1. Toevallig kwam ik laatst iets van zijn werk tegen in Beelden aan Zee in Scheveningen. Kunst in het echt is toch wel heel erg te prefereren dan plaatjes in een boek of op internet. Maar soms kan het niet anders. In kunstboeken staat ook vaak te veel tekst naar mijn smaak. Veel foto's en korte teksten klinkt dan ook als muziek in mijn oren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Niek, ik vind kunst (en dan met name 3-dimensionale kunst) in het echt ook erg te prefereren boven plaatjes uit een boek. Ik ben het van harte met je eens dat er in de meeste kunstboeken te veel tekst staat die vaak weinig toevoegt. In dit boek is wel een goed evenwicht gevonden, alleen de paar artikelen op het eind hadden wat mij betreft niet gehoeven. Groetjes, Erik

      Verwijderen