zondag 15 november 2015

Dvd: Raise the red lantern

Raise the red lantern:  (China, 1991): 124 minuten:Regisseur Zhang Yimou



Da hong deng long gao gao gua (1991) PosterZhang Yimou is ongetwijfeld een van s'werelds belangrijkste regisseurs.

Ik heb heel wat films van hem gezien: Het rode korenveld, Judou, Het leven van Qui Ju, Shanghai triad, Happy times, Hero, The road home, House of the flying daggers en The curse of the golden flower. Maar ik vind Raise the red lantern zonder meer zijn beste film.

Het gegeven is eenvoudig: de arme Songlian (gespeeld door de prachtige Gong Li) moet voor haar levensonderhoud trouwen. Ze besluit dan om concubine te worden van een rijk man, het lot van een vrouw is immers om zich op te offeren. Ze wordt de vierde vrouw van de meester, die we nooit te zien krijgen. Ze komt te wonen in een enorm gebouw waarin ieder van de vier vrouwen een eigen woongedeelte heeft. Iedere keer als de meester bij een van zijn vrouwen blijft slapen worden de rode lantaarns aangestoken bij het desbetreffende gedeelte van het gebouw..

De film gaat over de relaties tussen Songlian en de meester en tussen de vier vrouwen onderling.
De film is vrij traag, het verhaal is prachtig gefilmd met veel close-ups van de vierde vrouw en het spel is fantastisch. Dit is een film die iedere serieuze filmliefhebber zou moeten zien.

 

2 opmerkingen:

  1. Een film uit 1991 alweer. Ik kan me nog herinneren dat dit een van eerste Chinese films was die ik zag. En eentje die zeker indruk heeft achtergelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de film een paar maal gezien zelfs, schitterend gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen