zaterdag 5 december 2015

A.L. Snijders (keuze): De mooiste korte verhalen

A.L. Snijders (keuze): De mooiste korte verhalen (Nederland, 2015): 220: Uitgave voor Nederland Leest van CPNB

Afbeeldingsresultaat voor nederland leest korte verhalenVoor de actie Nederland leest van de stichting CPNB is dit jaar voor het eerst niet voor een roman gekozen maar voor een verhalenbundel. A.L. Snijders die zelf bekend is als schrijver van ZKV's (Zeer korte verhalen) (ik heb nog nooit iets van hem gelezen), heeft voor de gelegenheid een bundel samengesteld met een aantal van zijn favoriete korte verhalen.

Wat mij bij het doorbladeren van de inhoudsopgave als eerste opviel was de afwezigheid van verhalen van Belcampo, F.B. Hotz en Maarten Biesheuvel, drie schrijvers van (korte) verhalen die ik alledrie zeer goed vind. Dit lijkt mij een gemiste kans, aan de andere kant: hun verhalen ken ik al.

Tijdens het doorlezen van het boek was er geen enkel verhaal bij dat ik echt goed vond. Een aantal verhalen vond ik een beetje de moeite waard: Casanova van Rosita Steenbeek, Zomer van Ernest van der Kwast, Bloempluis van Lydia Rood, Scheer een zwerver van Rob van Essen, Iemand die het meent van Maartje Wortel.

Al met al was ik niet zo onder de indruk van de keuze van Snijders. Ik heb eerder de dikke bloemlezingen gelezen van Joost Zwagerman "De Nederlandse en Vlaamse literatuur vanaf 1880 in 250 verhalen" en "De Nederlandse en Vlaamse literatuur vanaf 1880 in 60 lange verhalen" en daar staan toch echt wel een aantal voor mij meer boeiende verhalen in.

  

5 opmerkingen:

  1. Het laatste boek dat je noemt heb ik enkele weken geleden aangeschaft en staat op me te wachten voor als ik daar ruimte voor heb. Ik daar heel benieuwd naar.
    De korte verhalen gekozen door A.L. Snijders sla ik dan graag over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Niek, bedoel je de dikke Zwagerman met 60 lange verhalen? Daar staan inderdaad een flink aantal mooie verhalen in. Wel is het een zwaar boek zodat je het moeilijk liggend in bed kunt lezen (mijn favoriete leeshouding). Groetjes, Erik

      Verwijderen
    2. Ha die Erik, niet de versie met 60 maar zelfs met 250 verhalen heb ik. :-) Dat is onmogelijk voor in bed.

      Verwijderen
    3. Hoi Niek, de eerste dikke Zwagerman (die met 250 verhalen) vond ik interessant, maar de tweede (die met 60 lange verhalen) vond ik nog een stuk beter. In een verhaal van 20 bladzijden kun je nu eenmaal meer kwijt dan in 6 bladzijden. Uit beide bloemlezingen zijn mijn favoriete verhalen van dezelfde drie schrijvers: Belcampo, F.B. Hotz en Maarten Biesheuvel, waarvan ik alledrie een groot fan ben en hun verzameld werk heb gelezen. Groetjes, Erik

      Verwijderen
    4. Dus die 60 zijn niet een aantal van die 250? Ai, dan heb ik nog meer te gaan. ;-)
      Belcampo en Maarten Biesheuvel waren mijn favorieten toen ik een tiener was. Nu al lang niets meer van gelezen dus dat wordt zeker smullen geblazen.

      Verwijderen