zaterdag 19 december 2015

Astrid Lindgren: Karlsson van het dak



Karlsson van het dakIn een heel gewone straat in Stockholm, in een heel gewoon huis, woont een heel gewoon gezin, dat Eriksson heet. Het bestaat uit een heel gewone papa en een heel gewone mama en drie heel gewone kinderen: Bernard van 15, Bettie van 14 en Erik van 7. In het hele huis is er maar één die niet gewoon is, en dat is Karlsson van het dak. Karlsson wóónt op het dak, is een klein, rond, zelfverzekerd mannetje, en hij kan vliegen. Hij heeft een propellortje op zijn rug zitten met een motortje en op zijn buik zit een aan/uit knopje.

Erik wilt heel graag een hond, maar hij is ook blij met Karlsson als vriendje. Karlsson zegt steeds dat hij de beste van de hele wereld is in van alles en samen maken ze allerlei wilde avonturen mee. Karlsson laat de stoommachine van Erik ontploffen, speelt voor spook, jaagt twee dieven weg en speelt voor goochelaar (de beste goochelaar van de wereld is ... ).

"Karlsson van het dak" is een verrukkelijk kinderboek dat ook volwassenen genoeg leesplezier heeft te bieden.  

 

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je dit boek weer bij me in herinnering brengt. Niet dat ik nog maar iets weet van wat er in gebeurde maar dat mannetje met die propellor staat voor altijd in mijn geheugen gegrift en roept altijd een vette glimlach op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Niek, 49 jaar oud en voor het eerst een boek van Astrid Lindgren gelezen. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is voor mij puur jeugdsentiment, net als veel andere boeken van Astrid Lindgren. Pippi, Emil en vooral het Eiland Zeekraai. Ik heb het nooit aangedurft om het als volwassene te herlezen, bang om de mooie herinnering te verknallen.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim, ik heb ze vroeger nooit gelezen, dus kan ik de schade alsnog inhalen. Groetjes, Erik

      Verwijderen