zondag 27 december 2015

Jaaroverzicht 2015

In 2015 heb ik in absolute aantallen niet zo heel erg veel gelezen, maar er zaten wel een heel groot aantal toppers tussen.
Mijn persoonlijke topdertien, titels met een H ervoor heb ik herlezen:

H1 Gabriel Garcia Marquez: Liefde in tijden van cholera: Man wordt op zijn 18e verliefd op een meisje van 13, zweert haar eeuwige trouw, krijgt haar niet, wacht meer dan 50 jaar en krijgt haar alsnog

H2 Marcel Proust: De kant van Swann: De jongensjaren van Marcel, in eerste deel van 7 uit "Op zoek naar de verloren tijd". Aangezien Anna een aantal jaren geleden al een prachtige recensie heeft geschreven, heb ik daar niets aan toe te voegen. De 2 nieuwste vertalingen: die van Thérèse Cornips en die van het duo Martin de Haan en Rokus Hofstede zijn allebei een genot om te lezen.

H3 Varlam Sjalamov: Berichten uit Kolyma: Herinneringen aan een langdurig verblijf in een strafkamp in de Goelagarchipel in Siberië

H4 Viktor Klemperer: Tot het bittere einde: Duitse Jood vertelt in zijn dagboek hoe het was om  als Jood te leven in de Nazi-tijd

H5 Giacomo Casanova: De school van het leven: Eerste deel van de memoires van rokkenjager en avonturier Casanova waarin hij vertelt over zijn jeugd en eerste ervaringen in de liefde

H6 Naghieb Mahfoez: De Caïrotrilogie: Portret van een familie in Caïro tussen 1910 en 1940

7 Coetzee: drieluik: Jongensjaren, Portret van een jongeman, Zomertijd: Autobiografisch getinte romanserie over een man die schrijver wil worden

H8 Pramoedya Ananta Toer: Burukwartet: Het leven van een Indonesische revolutionair ten tijde van het kolonialisme

H9 Guy Delisle: Jeruzalem: Graphic novel over een verblijf van de schrijver met zijn familie van een jaar in Jeruzalem

H10 Lieve Joris: Dans van de luipaard: Verslag van een lange reis door Kongo net na de val van Mobutu

11 Jane Gardam: Old Filth: Fictionele biografie van een Engelsman die rechter is geweest in Hongkong en na zijn pensionering terugkeert naar het Engelse platteland. Zelf heb ik geen bespreking van dit boek geschreven, maar kijk bij de prachtige recensie van Anna

H12 George Orwell: Dierenboerderij: Wereldberoemd sprookje over dieren die de macht overnemen op een boerderij, waarna alles helaas niet gelukkig afloopt

13 Murasaki Shikibu: Het verhaal van Genji: Lang verhaal van een dame aan het keizerlijke hof in Japan rond 1000 over een prins en zijn leven en liefdes

Verdere opvallende boeken die ik het afgelopen jaar heb gelezen:
- Barbara Stok: Lang zal ze leven: Autobiografische graphic novel
- Joris Vermassen: Het zotte geweld: Graphic novel van een stand-up comedian en striptekenaar
- Beatrix Potter: Alle verhalen: Kinderboeken voor de kleintjes
- Boris Johnson: De Churchillfactor: Goed geschreven biografie over Churchill
- Karsten Alnaes: De geschiedenis van Europa: Immens 4-delig geschiedwerk over de Europese geschiedenis
- Pieter Steinz: Lezen met ALS: Het verhaal van NRC-redacteur over zijn ziekte en de boeken die hij herleest
- Erwin Mortier: Gestameld liedboek: Boek over de dementering als gevolg van Alzheimer van de moeder van de schrijver
- Astrid Lindgren: Karlsson van het dak: Erik sluit vriendschap met een dik zelfverzekerd jongetje dat kan vliegen
- Stephane Heuet (vertaling Jelle Noorman): De drie delen van de verstripping van Marcel Prousts roman "De kant van Swann": "Combray" en "Een liefde van Swann deel 1 en deel 2". Geeft in een tiende van het aantal woorden een zeer goed overzicht van de inhoud van de roman en is op zichzelf als graphic novel een kunstwerk

Fotoboeken:
- Thomas Mangelsen: The last great wild places: Natuurfotografie op zijn best, met veelal wilde dieren in hun natuurlijke omgeving gefotografeerd
- Steve McCurry: From these hands: Portretten van mensen die met de koffieteelt te maken hebben
- Richard Avedon: In the American West: Portretten van mensen uit het westen van de Verenigde Staten
- Hendrik Kerstens: Paula: Boek vol met foto's van de dochter van de fotograaf in een stijl die aan de oude meesters doet denken,
 

10 opmerkingen:

  1. Mooie lijst, Erik. Kwaliteit voor kwantiteit. Alvast een fijne jaarwisseling.
    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wim, als het om lezen gaat hoor je vind ik kwaliteit ook boven kwantiteit te stellen. Wat heb je eraan om iedere dag een nietszeggend boek te lezen? Ook jij een prettig 2016! Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie en interessante lijst, Erik! Ik moest erg lachen om je samenvatting van Liefde in tijden van Cholera. Ik heb het idee dat ik het nu niet meer hoef te lezen, want dit is al voldoende :-)

    (Mijn lijstjes komen komende woensdag)

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Bettina, dat zou jammer zijn want "Liefde in tijden van cholera" heeft erg veel te bieden, ook als je de (magere) plot al kent. Voor een iets betere indruk zie mijn bespreking van 11 december. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie lijst Erik, Coetzee vond ik ook prachtig. Proust staat hier ook in de kast maar ik moet er nog toe komen. Op het ogenblik staat lezen zelfs door (gelukkige) privéomstandigheden zelfs op een laag pitje :-) Maakt niet uit, dat komt vanzelf weer. Heel goed nieuw jaar gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Koen, heb je of verwacht je gezinsuitbreiding? ;>)
      Proust is een auteur buiten categorie. Als serieus boekenliefhebber moet je in ieder geval het eerste deel van zijn romancyclus lezen. Ik ben ook benieuwd naar jouw lijst van 2015. Alvast een prettig 2016! Groetjes, Erik

      Verwijderen
    2. Hahaha nee, geen gezinsuitbreiding. Hoewel, het is maar hoe je het ziet :-) Ik heb een dochter van 13 die bij me woont en heb net een nieuwe relatie met een prachtvrouw met twee jonge kids. In die zin dus wel :-) Ik doe nooit aan lijsten, dus die komt er niet, ik lees gewoon door, hoewel nu even fors minder en Proust komt vanzelf, ik lees alles wat ik koop uiteindelijk :-)

      Verwijderen
    3. Hoi, een prachtvrouw zou ik ook wel willen :-). Mooi idee dat je alles leest wat je koopt, die illusie heb ik allang opgegeven, bij mij staan 2000 boeken ongelezen in de kast. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  6. Some great choices there, Erik - and I'm happy to see you finished 'Genji' :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Tony, like you I concentrate on reading fiction in translation, that's in Dutch translation of course. "The tale of Genji" started wonderful in its first 300 or so pages, but after that there were too many repetitions in my opinion. Still with only a thirteeth place you can guess how good the other books on the toplist were. Greetings, Erik

      Verwijderen