zaterdag 26 december 2015

Kerst 2015

Kerstmis is een raar feest. Het is vooral een familiefeest, maar sinds mijn moeder 17,5 jaar geleden overleed is het lang niet meer zo leuk als vroeger. Vaak vieren mijn broer en mijn zus het met hun eigen schoonfamilie en moet ik of alleen zijn of het vieren met een of een paar vrienden die toevallig ook niemand hebben. Dit jaar had ik geluk, ik heb eerste kerstdag gevierd met mijn broer Paul en zijn vriendin en hun twee kinderen, plus de vader en de broer van zijn vriendin.

Paul had fantastisch gekookt. Als hapje vooraf had hij Jamon Iberico, Spaanse ham. Als voorgerecht oesters en mosselen in roomsaus met als groenten peultjes, tuinbonen en groene asperges. Hoofdgerecht was een verukkelijke lasagne met een salade van linzen, witlof, appel, bleekselderij, rozijnen en dressing. Toetje was een aardbeienmousse. Bij het eten had hij heerlijk zelfgebakken zuurdesembrood.

Ik heb de afgelopen twee jaren 3 keren in een sterrenrestaurant gegeten, 1 keer in een één, 1 keer in een twee en 1 keer in een driesterrenrestaurant. Deze maaltijd van Paul kon zonder meer concurreren met al deze 3 maaltijden.

Paul is ongetwijfeld de beste kok die ik ken en ik ben gezegend met een aantal vrienden (ikzelf trouwens ook) die erg goed kunnen koken. Hopelijk kan ik kerst 2016 weer bij Paul vieren!

2 opmerkingen:

  1. Fijn te horen dat je een goede kerst hebt gehad en dat je broer zo lekker kan koken!
    Gewoon even uit nieuwsgierigheid, ik heb nog nooit bij een sterrenrestaurant gegeten, maar merk je echt het verschil, is het echt een belevenis om daar te eten?

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Bettina, wat betreft sterrenrestaurants, daar zullen de meningen over verschillen. Wat mij opviel was dat ze erg duur zijn en niet per se veel beter dan andere goede niet-sterrenrestaurants. Wel wordt het eten daar zeer mooi opgediend, wast ook een vak apart is, maar mij gaat het vooral om de smaak. Ook inrichting en dingen als muziekkeuze spelen een rol. Voor de belevenis is het dus juist weer wel leuk. Ik zou zeggen, probeer het gewoon een keer of als je toevallig een keertje in Utrecht bent, ga dan eens eten bij een van de restaurants die ik aanbeveel. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen