maandag 1 februari 2016

Dvd: Heimat

Heimat:  (Duitsland, 1984-2013): 62 uur: Regisseur  Edgar Reitz

Heimat - Eine deutsche Chronik PosterGisterenavond hebben ik en een vriend van mij het laatste deel bekeken van de Duitse serie Heimat. In totaal 5 series: Heimat, Heimat 2, Heimat 3, Heimat 4 en Die andere Heimat, bestaande uit 23 dvd's en zo'n 64 uur puur kijkgenot. We zijn in oktober 2014 begonnen met kijken, een- of tweemaal per week 40-60 minuten. Een langlopend project dus. Mijn vriend en ik zijn het erover eens dat Heimat zo'n beetje de mooiste televisie is die er maar bestaat.

Waar gaat Heimat over? In het kort gezegd komt het erop neer dat de familie Simon gedurende het verloop van de 20e eeuw gevolgd wordt. Je hebt de stamvader Matthias en moeder Catherine die in het dorpje Schabbach in de Hünsrück wonen. Zij hebben samen twee zoons: Paul en Eduard en een dochter Pauline. Paul trouwt met Maria, ze krijgen twee zoons: Anton en Ernst. Paul loopt op een dag weg en Maria blijft alleen achter met de kinderen. Later krijgt Maria van een andere man nog een zoon: Herman. In Heimat worden de drie zoons gevolgd van hun jeugdjaren tot aan de jaren 80.

Na het succes van Heimat, heeft Ernst Reitz Heimat 2 verfilmd. Dit speelt zich af in Munchen waar de jonge Herman studeert voor componist. Herman en zijn vriendenkring worden gevolgd.

In Heimat 3 keert Herman met zijn hervonden geliefde Clarissa terug naar zijn roots en laat hij een prachtig huis bouwen dat vanuit de hoogte op het Rijndal uitkijkt.

Heimat 4 is een verzameling losse fragmenten over de vrouwen die een rol spelen in de serie, gevolgd door een documentaire.

Die andere Heimat kwam uit in 2013 en speelt zich af in de 19e eeuw, deels in Brazilië.

Wat maakt Heimat zo bijzonder? In de eerste plaats geeft de serie een goed beeld van hoe het was om in de 20e eeuw in Duitsland te wonen. Als het ware krijg je een soort les algemene geschiedenis. De serie oogt goed, hij is deels opgenomen in zwartwit en deels in kleur, er komt veel muziek in voor en veel romantiek.
Dit stukje van mij is misschien een beetje onbeholpen, maar je mag van mij aannemen dat Heimat een bijzondere kijkervaring is. Ik heb alle delen inmiddels twee keer gezien (voor het eerst in korte tijd in augustus 2012) en ben van plan om de serie weer opnieuw te gaan bekijken en er dan nog wat uitgebreider over te schrijven. Wordt vervolgd dus.

 

5 opmerkingen:

  1. Heeft de VPRO de eerste serie niet ooit in een marathon uitgezonden? Zoiets staat me bij. Zelf heb ik de eerste drie series en ja, het is wel weer eens tijd om die te gaan herkijken. Prachtserie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Niek, de VPRO heeft de tweede serie (over Hermann) in de jaren negentig in een marathon uitgezonden. Daar waren veel kijkers (waaronder ik) best wel boos over. Daar werd de serie geen recht mee gedaan en het was een ware uitputtingsslag voor de kijker. En de hele dag de videospeler laten opnemen met banden van drie, vier uur was ook niet ideaal. Ik heb de tweede serie dus pas jaren later op dvd kunnen zien. Heimat en The Singing Detective vind ik de beste series ever.
      Groet,

      Verwijderen
  2. Hoi Niek, ik heb de serie nooit op televisie gezien, dus dat weet ik niet. Als je de serie weer eens gaat herkijken vergeet dan vooral ook "Die andere Heimat" niet die in 2013 uitkwam. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Erik, Die andere Heimat is inderdaad een prachtige aanvulling op de drie series. Ik kan daar erg van genieten. Ik heb alleen Heimat 4 nog niet gezien omdat ik daar eigenlijk alleen negatieve berichten over gelezen heb. Het lijkt me geen echte Heimat-toevoeging. Wat is jouw mening daarover? Misschien koop ik de dvd alsnog om compleet te zijn.
      Groetjes,

      Verwijderen
    2. Hoi Wim, Heimat 4 is aardig als toevoeging aan de serie, maar kan niet op zichzelf staan. Op de eerste dvd staan een aantal fragmenten die betrekking hebben op de vrouwen die een rol spelen in Heimat. De tweede dvd is een documentaire over Schabbach, het fictieve dorp waar Heimat zich grotendeels afspeelt. Geen verplichte kost dus, maar wel aardig. Groetjes, Erik

      Verwijderen