zaterdag 27 februari 2016

Dvd: Hukkle

Hukkle (Hongarije, 2002): 75 minuten: Regisseur Gyorgy Palfi

Hukkle PosterHukkle is een prachtige Hongaarse film over een dorpje op het platteland waar alles nog volgens het oeroude natuurlijke ritme verloopt. Een oude man zit op een bankje voor zijn huis te hikken, er worden dieren gefilmd: een kikker die zwemt, een molletje, een hertje in het koren, een slang en een grote beer die een zeug dekt, een vrouwelijke herder met een kudde schapen..

Dat is het wel zo'n beetje, er is geen sprake van een verhaal en al helemaal niet van dialogen. Wie een Hollywood actiefilm verwacht komt bedrogen uit, maar voor liefhebbers van filmhuisfilms is dit een klein meesterwerkje. Volgens de beschrijving van de film is er sprake van een langzaam opgebouwde spanning, maar ondanks een lijk in het water heb ik daar weinig van meegekregen.

  

5 opmerkingen:

  1. "Volgens de beschrijving van de film is er sprake van een langzaam opgebouwde spanning, maar ondanks een lijk in het water heb ik daar weinig van meegekregen." Ik ben bang dat je je in de luren hebt laten leggen door het knusse oppervlak van deze film, Erik. Er speelt zich onder dat oppervlak, waar schijnbaar nauwelijks iets gebeurt, namelijk een duistere plot af. Ik heb deze film jaren geleden in de bioscoop in Utrecht gezien en de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wij er pas achteraf in de kroeg in slaagden om die duistere plot te reconstrueren, dus ik kan me voorstellen dat die je is ontgaan. Kijk de dvd nog eens af (als je daar tenminste zin in hebt) en let dan goed op wat er met die flesjes gebeurt. Daar zit de sleutel en dat is waar de film echt over gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anna, ik heb de film nu 3 keer gezien en 3 keer is die duistere plot mij volledig ontgaan. Ik zal nog eens goed naar die flesjes kijken, ik vroeg me al af waarom ze zo gefilmd werden. Ook ondanks deze misser mijnerzijds is het een film die erg de moeite waard is om naar te kijken. Groetjes, Erik

      Verwijderen
    2. Wat dat betreft is deze film net literatuur: je kunt er op meerdere niveaus van genieten. Maar door passief in plaats van actief te kijken c.q. te lezen kun je vaak iets zéér wezenlijks missen. Dat is hier zeker het geval. Als je begrijpt wat er aan de hand is, zie je een volledig ander dorpje. Uiteraard vergt actief kijken c.q. lezen wel het nodige denkwerk en ik kan me voorstellen dat veel mensen daar helemaal geen zin in hebben, als ze puur voor de ontspanning kijken c.q. lezen.
      PS Nog een hint:let ook eens op de vrouwen. Als het goed is, zul je uiteindelijk ook begrijpen waarom dat lijk voorbij komt drijven.

      Verwijderen
    3. Hoi Anna, bedankt voor de aanwijzingen. Ik heb de film nog een keer gezien met 2 vrienden en het blijkt inderdaad dat ik nogal wat aanwijzingen gemist heb. Ik weet niet of ik nu alles te pakken heb, maar volgens mij vallen er 3 doden die allen vergiftigd zijn door Belladonna (volgens het lied aan het einde) geleverd door een vrouw in het zwart met een bril op. Waarschijnlijk heb ik nog wel wat gemist. Groetjes, Erik

      Verwijderen
    4. Volgens mij heb je het nu aardig door! De details weet ik niet meer, omdat ik de film al in 2002 heb gezien.
      Leuk hè, dat grondig kijken en tegelijkertijd nadenken een hele andere film oplevert? Bij mij is die manier van kijken inmiddels tweede natuur geworden (tenminste bij filmhuisfilms).

      Verwijderen