dinsdag 16 februari 2016

Edmund White: Marcel Proust

Edmund White: Marcel Proust: A Life (Groot Brittannië, 1999): 140 blz: Uitgeverij Weidenfeld & Nicolson 

Product DetailsVolgens veel mensen (waaronder ikzelf) is Proust een van de grootste, zo niet de grootste romanschrijver van de 20e eeuw. Hij heeft deze reputatie te danken aan een werk: "Op zoek naar de verloren tijd" dat in totaal bestaat uit 7 delen en zo'n 3000 bladzijden.

Momenteel ben ik bezig met het herlezen van "Op zoek naar de verloren tijd" en terwijl ik wacht op deel 3 heb ik deze korte biografie van Edmund White herlezen. Ik heb eerder al de zeer gedetailleerde biografie van William Carter gelezen en heb een aantal uitgebreide biografieën van Proust in de kast staan.

Wat maakt Proust zo bijzonder? Edmund White doet een aardige poging om deze vraag te beantwoorden. Hij geeft een korte schets van het leven van Marcel Proust en laat zien hoe zijn levenservaringen doorwerken in zijn meesterwerk. De biografie is lekker kort (140 blz) en leest lekker weg. Wat mij betreft een van de beste beginpunten om meer over de persoon van Proust te weten te komen en over de relatie tussen zijn leven en zijn werk.

  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen