dinsdag 2 februari 2016

Gabriel Wyner: De taalhacker

Gabriel Wyner: De taalhacker: De beste en snelste manier om een taal te leren (en nooit meer te vergeten) (Verenigde Staten, 2014): 335 blz: Vertaald door Henny Corver (2015): Uitgeverij Maven

De taalhackerGabriel Wyner is een Amerikaanse operazanger die voor zijn beroep vreemde talen moest leren: Duits, Frans, Italiaans en Russisch. Hij deed tegelijkertijd zijn master opera en zang en had nauwelijks vrije tijd, vandaar dat hij als een bezetene het internet afstruinde om te kijken hoe hij sneller kon leren. Omdat hij vond dat de gangbare cursussen niet zo effectief zijn heeft hij zijn eigen methode ontwikkeld.

Er zijn drie basisprincipes voor taalverwerving:
1) Beginnen met de uitspraak
2) Niet vertalen
3) Gebruikmaken van intervalherhalingsystemen

Volgens Wyner kan men redelijk thuis zijn in een taal binnen 4 maanden en dan een woordenschat van zo'n 3600 woorden hebben.

De methode van Wyner werkt veel met Flashcards, dat zijn kaarten met daarop een afbeelding van iets met op de andere kant het woord dat dit ding aangeeft. Volgens Wyner maakt het werken met Flashcards alleen al dat men woorden makkelijker onthoudt.

De grote vraag is natuurlijk of de methode van Wyner werkt in de praktijk? Ik durf daar geen antwoord op te geven, maar mij lijkt mij zijn methode nogal omslachtig en ik zou zelf toch eerder op de standaard manier een cursus volgen. Zelf heb ik momenteel geen belangstelling voor het leren van een vreemde taal: mijn Engels is goed genoeg en mijn Duits is ook redelijk en ik kom toch nauwelijks in het buitenland.
Toch is dit een interessant boek voor als je geïnteresseerd bent in taalverwerving.

  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen