woensdag 24 augustus 2016

Dvd: Life on earth

Life on earth (Groot Brittannië, 1978): 715 minuten: Regisseur en ingesproken door David Attenborough

Life on Earth PosterEen paar weken terug kocht ik voor een prikkie op marktplaats "The life collection" een serie van 24 dvd's, onderverdeeld in 8 televisieseries geregisseerd en ingesproken door David Attenborough.

De 8 series zijn:

- Life on Earth
- The living planet
- Trials of life
- Life in the freezer
- The private life of plants
- The life of birds
- The life of mammals
- Life in the undergrowth

Ik ben van plan de komende tijd deze series een voor een te bekijken, tenminste zolang ze mijn interesse vast weten te houden.

Ik ben nu begonnen met "Life on Earth". In deze 13-delige documentaire wordt de evolutie van het leven op Aarde besproken aan de hand van beelden van nog levende planten en dieren en van fossiele resten. Er valt zeer veel te vertellen over deze serie (er is een begeleidend boek bij de serie uitgegeven), maar het komt er toch op neer dat fascinerende beelden van de ons omringende planten- en vooral dierenwereld worden begeleid door het prachtige commentaar van David Attenborough en min of meer stemmige muziek.

Voor het maken van de serie zijn 6 teams van de BBC drie jaar bezig geweest en heeft David Attenborough zo'n beetje alle plekken van de Aarde gezien.

De reis door de evolutie wordt chronologisch besproken, begint met het leven in de zeeën en eindigt met vogels, zoogdieren, primaten en de mens.

Deze serie moet een van de meest indrukwekkende natuurseries zijn die ooit gemaakt is en is eigenlijk verplichte kost voor iedereen met ook maar een klein beetje interesse in de natuurlijke wereld. Een absoluut hoogtepunt van de serie vind ik als in aflevering 12 David Attenborough zich letterlijk tussen de gorilla's begeeft. Warm aanbevolen voor iedereen, jong en oud!

Ik ga vrolijk verder met "The living planet"

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen