donderdag 25 augustus 2016

Dvd: War and peace (Groot Brittannië, 2015)

War and peace (Groot Brittannië, 2015): 344 minuten

War & Peace PosterIk las volgens mij voor het eerst van het bestaan van deze televisieserie op het blog van Anna. Een nieuwe verfilming van het meesterwerk van Tolstoj, dat was groot nieuws voor mij.

Ik heb gisteren de serie geleend van de bibliotheek en meteen alle 8 afleveringen (43 minuten per stuk) in een dag bekeken. Dat is vrij uitzonderlijk voor mij, het gebeurt zelden dat ik meer dan 3 uur film op een dag kijk.

Ik heb dan ook met veel genoegen naar de serie gekeken. Mooie beelden en muziek, er wordt goed recht gedaan aan het boek en het acteerwerk is vaak fantastisch.

Dit is de 5e verfilming van "Oorlog en vrede" die ik ken en heb gezien. Voor een overzicht van het verhaal en een korte bespreking van de overige 4 verfilmingen zie mijn blogpost Oorlog en vrede.

Hoewel ik de vorige verfilming uit 2007 ook een genot vond om te kijken is deze BBC verfilming waarschijnlijk het prettigst om te bekijken van de 5, hoewel ze alle 5 hun voors en tegens hebben.

De verfilming van Sergej Bondarchuk uit 1966 blijft waarschijnlijk de meest indrukwekkende.

De film kan ook prima bekeken door mensen die helemaal geen weet hebben van Tolstoj of zijn meesterwerk. Misschien stimuleert het sommigen onder hen om eindelijk eens "Oorlog en vrede" te gaan lezen.

  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen