woensdag 7 september 2016

Geslaagde boekverfilmingen

Dit zijn de boekverfilmingen die in mijn ogen als film geslaagd zijn. Titels die vetgedrukt zijn verdienen in mijn ogen als film 5 sterren, de anderen 4. Het aantal sterren achter de titel geeft het leesplezier van het desbetreffende boek weer. Met deze boekverfilmingen kun je meestal zowel met boek als film plezier beleven. Zoals je kunt zien waardeer ik een aantal films hoger dan het boek waarop ze gebaseerd zijn.

- Aladdin ***
- Alice in Wonderland ****: hiervan zijn 3 verfilmingen, die van Disney, Tim Burton en van Jan Svankmayer, een Tsjechische poppenanimator. De laatste van deze drie is met de minste middelen gemaakt en mogelijk het meest verrassend.
- Angela's ashes ****
- An angel at my table ***: met Emily Watson
- Baron Munchhausen ****: hiervan is een prachtige Duitse film uit de oorlogsjaren en een veel mindere van Terry Gilliam ***
- Ben-Hur: het boek heb ik niet gelezen
- Beyond sleep ***: film gebaseerd op het boek "Nooit meer slapen" van Willem Frederik Hermans.
- Bij nader inzien *****: televisieserie
- Die blechtrommel: het boek heb ik niet gelezen
- Brideshead revisited ***: er is ook een televisieserie, maar daarvan heb ik maar 1 aflevering van gezien. Volgens Bettina is de televisieserie geweldig.
- The bridges of Madison Country ***: met Clint Eastwood en Meryl Streep
- Charlie and the chocolate factory ****: een oude verfilming met Gene Wilder als Willy Wonka en een nieuwe van Tim Burton
- The decamerone ****: van Pier Paolo Pasolini
- Dr Zhivago: het boek heb ik niet gelezen
- The english patient ***
- Erik of het klein insektenboek **
- The fantastic Mr Fox ****
- Il gattopardo *****
- The godfather ****
- Gone with the wind: het boek heb ik niet gelezen
- De helaasheid der dingen ****
- I Claudius ****: televisieserie
- In Europa ***: eerlijk gezegd vind ik Geert Mak als presentator beter dan als schrijver
- Into the wild: het boek heb ik niet gelezen
- Karakter ***
- Komt een vrouw bij de dokter ****
- Lady Chatterly's lover: het boek heb ik niet gelezen, maar de verfilming door Pascale Ferran (niet die met Sylvia Kristel) is de moeite waard
- La vie d'Adèle, gebaseerd op het boek Blauw is een warme kleur ****
- Lolita (Kubrick) ****
- Lord of the rings *****: driedelig begin 2000 en een eerdere tekenfilmversie van de eerste helft van het boek ***
- Love in times of cholera *****
- Madame Bovary ****: de Franstalige verfilming van Claude Chabrol met Isabelle Huppert in de hoofdrol is de verfilming om te zien.
- Once were warriors: het boek heb ik niet gelezen
- One flew over the cuckoo's nest ***
- Oorlog en vrede *****: voor mij horen zowel het boek als de verfilming van Sergei Bondartsjoek tot de absolute top. Een internationale verfilming uit 2007 en een Hollywoodversie uit 1956 krijgen van mij ****. Een BBC-verfilming uit 1972 is redelijk *** en de nieuwste BBC-verfilming uit 2015 is fantastisch
- Otje ****
- Het parfum ****
- Persepolis *****
- Pinokkio ****
- Pride and prejudice *****
- Roots ****: televisieserie
- Schindler's list ****
- Shogun ****: televisieserie
- The silence of the lambs: het boek heb ik niet gelezen
- Starship Troopers:het boek heb ik niet gelezen
- The third man: het boek heb ik niet gelezen
- To kill a mockingbird: het boek heb ik niet gelezen
- The unbearable lightness of being ***
- De vliegeraar ***
- The war of the worlds ***: verfilming met Tom Cruise
- The wizard of Oz **
- Woman in the dunes: het boek heb ik niet gelezen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen