zondag 2 oktober 2016

Gustave Flaubert: Madame Bovary

Gustave Flaubert: Madame Bovary (Frankrijk 1857): 356 blz: Vertaald door Hans van Pinxteren (1987): Uitgeverij Atlas

 LJ Veen Klassiek - Madame BovaryCharles Bovary is arts in Tostes, een klein dorpje op het Franse platteland. Voor zijn werk ontmoet hij de boer Roualt die een gebroken been heeft. Charles zet het been en wordt verliefd op Emma, de dochter van meneer Roualt en zij trouwen met elkaar.

In het begin gaat het goed, maar algauw begint Emma zich te vervelen. Ze heeft veel romannetjes gelezen en droomt van eeuwigdurende hartstochten en een leven in weelde. Charles is een goed mens die erg van zijn vrouw houdt, maar hij is veel te gewoontjes voor haar. Op een dag wordt het echtpaar uitgenodigd in een nabij kasteel en danst Emma een wals met de graaf. Het was de mooiste dag van haar leven.

Omdat Charles denkt dat de lusteloosheid van Emma ligt aan het feit dat ze in een klein dorpje wonen, verhuizen ze naar Yonville, een iets groter dorp. Ze komen naast de apotheker Homais te wonen. Bij Homais woont Leon in, een klerk die verheugd is dat hij iemand als mevrouw Bovary heeft om mee te praten en hij wordt in stilte verliefd op haar. Samen maken ze wandelingen en lezen ze elkaar passages uit romans en gedichten voor.

Intussen krijgen Charles en Emma een kind, Berthe. Charles is zielsgelukkig, maar Emma smacht naar meer. Dan komt Rodolphe in het leven van Emma. Hij is een kasteelheer en ze krijgen een hartstochtelijke overspelige relatie. Na een tijdje wil Emma met Rodolphe wegvluchten, doet er niet toe waarnaar toe. Dat gaat natuurlijk niet goed. Rodlphe is bang voor zijn reputatie en schrijft Emma een afscheidsbrief.

Een ander probleem bij Emma is haar hang naar luxe. Bij een zekere meneer Heureux koopt ze allerlei spulletjes, vaak op de pof. Dit kan natuurlijk niet goed blijven gaan.

Een tijdje terug had ik de Franse verfilming van Claude Chabrol gezien. Ik schreef toen dat ik misschien nog wel meer van de film had genoten dan van het boek. Daar moet ik op terugkomen, het boek is duidelijk superieur.

Flaubert koppelt in zijn boek Emma's overspel aan haar spilzucht. Uiteindelijk is het niet zozeer haar overspel dat tot haar ondergang leidt alswel haar hang naar luxe. Voor zijn tijd was Madame Bovary een revolutionair boek, een vrouw die overspel pleegt, dat kan niet en toch heeft Flaubert juist hierover een boek geschreven. Hij doet dat zeer feitelijk, hij laat zeer precies zien hoe dat in zijn werk ging zonder het te veroordelen.

Madame Bovary is juist zo knap geschreven omdat je het idee hebt dat ieder woord op zijn plaats staat en dat er niets teveel wordt gezegd. Terecht wordt dit boek beschouwd als een van de meesterwerken uit de wereldliteratuur. De vertaling van Hans van Pinxteren is een genot om te lezen.

Na het lezen van het boek heb ik nog de BBC-verfilming uit 2000 gezien. Ook leuk om naar te kijken, maar ik heb een lichte voorkeur voor de Franse versie.

  

2 opmerkingen:

  1. Ik heb het boek ooit gelezen maar had het niet na kunnen vertellen (een reden ook waarom ik mijn blog begonnen ben). Ik heb het een tijd geleden weer aangeschaft en ga hem zeker nog een keer lezen, want ik wist wel dat ik het een erg mooi boek vond. Fijn om weer even de samenvatting te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Koen, ik had het boek ook al eerder gelezen. Maar ik geloof dat ik nu pas echt door heb wat voor geweldig boek het is. Het komt zeker op mijn lijstje met mijn favoriete romans. Groet, Erik

      Verwijderen